JD.com lonkt naar Europa | RetailDetail

JD.com lonkt naar Europa

JD.com lonkt naar Europa
Shutterstock

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

 

Meer Franse en Britse producten verkopen

Na Frankrijk is het dan de beurt aan het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, niet toevallig de drie grootste markten in Europa. Dat heeft CEO Richard Liu gezegd aan de Financial Times. Zijn bedrijf gaat de komende twee jaar minstens 1 miljard euro investeren in de bouw van een nieuw logistiek netwerk in Frankrijk. Het Chinese bedrijf had eerder al een akkoord gesloten met belangenvereniging Business France, om meer Franse producten aan de man te brengen in China.

 

Naast de investeringen in Frankrijk komt er in 2019 ook een onderzoekscentrum openen in het Verenigd Koninkrijk, met name in Cambridge, waar veel aandacht zal gaan naar big data en artificiële intelligentie. Ook met het Verenigd Koninkrijk werd enkele dagen geleden een deal gesloten om meer Britse producten te verkopen in China. Binnen drie jaar moet dat meer dan 10 miljard pond (11,3 miljard euro) aan verkochte Britse producten opleveren.

 

Ook naar Verenigde Staten

JD.com is in vergelijking met Amazon en Alibaba een uitzondering, omdat het zijn logistieke netwerk volledig zelf in handen heeft, wat volgens het bedrijf de reden is achter de snelle leveringen. In Europa denkt het echter aan samenwerkingen met lokale partners voor de last mile.

 

Het Chinese bedrijf, dat voor een stuk in handen is van de Amerikaanse keten Walmart, wil voor het einde van het jaar ook lanceren in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.