JD.com lonkt naar Europa | RetailDetail

JD.com lonkt naar Europa

JD.com lonkt naar Europa
Shutterstock

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

 

Meer Franse en Britse producten verkopen

Na Frankrijk is het dan de beurt aan het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, niet toevallig de drie grootste markten in Europa. Dat heeft CEO Richard Liu gezegd aan de Financial Times. Zijn bedrijf gaat de komende twee jaar minstens 1 miljard euro investeren in de bouw van een nieuw logistiek netwerk in Frankrijk. Het Chinese bedrijf had eerder al een akkoord gesloten met belangenvereniging Business France, om meer Franse producten aan de man te brengen in China.

 

Naast de investeringen in Frankrijk komt er in 2019 ook een onderzoekscentrum openen in het Verenigd Koninkrijk, met name in Cambridge, waar veel aandacht zal gaan naar big data en artificiële intelligentie. Ook met het Verenigd Koninkrijk werd enkele dagen geleden een deal gesloten om meer Britse producten te verkopen in China. Binnen drie jaar moet dat meer dan 10 miljard pond (11,3 miljard euro) aan verkochte Britse producten opleveren.

 

Ook naar Verenigde Staten

JD.com is in vergelijking met Amazon en Alibaba een uitzondering, omdat het zijn logistieke netwerk volledig zelf in handen heeft, wat volgens het bedrijf de reden is achter de snelle leveringen. In Europa denkt het echter aan samenwerkingen met lokale partners voor de last mile.

 

Het Chinese bedrijf, dat voor een stuk in handen is van de Amerikaanse keten Walmart, wil voor het einde van het jaar ook lanceren in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

02/05/2018

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

Fusiedeal tussen Sainsbury’s en Asda is rond

30/04/2018

Twee dagen nadat geruchten over een mogelijke fusie tussen de Britse warenhuisketens Asda en Sainsbury’s de kop opstaken, volgt nu het nieuws dat de deal rond is. De groep wordt de grootste in het Verenigd Koninkrijk, net voor Tesco.

Superfusie tussen Sainsbury's en Asda in de maak

28/04/2018

De Britse supermarktketens Asda en Sainsbury’s zijn in vergevorderde gesprekken rond een fusie. De deal van zo’n tien miljard Britse pond zou Tesco onttronen als grootste Britse foodretailer.