Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Zal de man die een revolutie teweegbracht in de manier waarop we shoppen en verkopen, ook de manier waarop we met nieuws omgaan op zijn kop zetten? Die kans is niet uitgesloten, nu Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com, de prestigieuze Amerikaanse krant The Washington Post heeft overgenomen voor 200 miljoen euro.

Privé-investering

Even voor alle duidelijkheid: de legendarische krant wordt niet gekocht door Amazon, maar wel door Jeff Bezos persoonlijk. De legendarische Amerikaanse ondernemer zit er dan ook warmpjes bij, met een geraamd vermogen van om en bij de twintig miljard euro.

 

Voor de ronde som van 250 miljoen dollar wordt Bezos, als de overname goed verloopt, over zestig dagen de enige échte eigenaar van een van Amerika's meest gerespecteerde kranten. Het was bijvoorbeeld de Washington Post die destijds het Watergate afluisterschandaal wereldkundig maakte.

 

Bezos koopt de krant van de familie Graham, die er generaties lang eigenaar van was. Samen met The Post rijft Bezos ook The Express Newspaper, The Gazette Newspapers, Southern Maryland Newspapers, Fairfax County Times, El Tiempo Latino en Greater Washington Publishing binnen. Het moederbedrijf, The Washington Post Company, en het vastgoed blijven in handen van de huidige eigenaars, bij wie de beroemde investeerder Warren Buffett.

 

Nog "geen uitgewerkt plan"

De hele wereld - en niet in het minst de krantenredacties en -uitgevers - zullen met veel belangstelling volgen wat Bezos' plannen zijn. Het is immers een publiek geheim dat de krantenwereld worstelt met de opkomst van het internet en de manier waarop consumenten vandaag nieuws "consumeren". The Washington Post is daar overigens zelf het levende bewijs van: de voorbije zes jaar kalfde de omzet met zo'n 44% af en alleen al de voorbije jaarhelft daalde de oplage met 7%.

 

Iedereen vraagt zich dan ook af of Bezos voor de media in het algemeen (en de kranten in het bijzonder) een radicaal nieuw businessmodel in het achterhoofd heeft. Al zegt hij in een brief aan zijn krant wel dat hij nog "'geen uitgewerkt plan" heeft. "Dit is onontgonnen terrein en we zullen moeten experimenteren. De waarden van The Post hoeven in ieder geval niet te veranderen", stelt hij de redactie meteen gerust.

 

De Amazon-baas heeft altijd al interesse gehad voor nieuwsmedia. Eerder stak hij al enkele miljoenen in de populaire nieuwsblog Business Insider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top