Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Zal de man die een revolutie teweegbracht in de manier waarop we shoppen en verkopen, ook de manier waarop we met nieuws omgaan op zijn kop zetten? Die kans is niet uitgesloten, nu Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com, de prestigieuze Amerikaanse krant The Washington Post heeft overgenomen voor 200 miljoen euro.

Privé-investering

Even voor alle duidelijkheid: de legendarische krant wordt niet gekocht door Amazon, maar wel door Jeff Bezos persoonlijk. De legendarische Amerikaanse ondernemer zit er dan ook warmpjes bij, met een geraamd vermogen van om en bij de twintig miljard euro.

 

Voor de ronde som van 250 miljoen dollar wordt Bezos, als de overname goed verloopt, over zestig dagen de enige échte eigenaar van een van Amerika's meest gerespecteerde kranten. Het was bijvoorbeeld de Washington Post die destijds het Watergate afluisterschandaal wereldkundig maakte.

 

Bezos koopt de krant van de familie Graham, die er generaties lang eigenaar van was. Samen met The Post rijft Bezos ook The Express Newspaper, The Gazette Newspapers, Southern Maryland Newspapers, Fairfax County Times, El Tiempo Latino en Greater Washington Publishing binnen. Het moederbedrijf, The Washington Post Company, en het vastgoed blijven in handen van de huidige eigenaars, bij wie de beroemde investeerder Warren Buffett.

 

Nog "geen uitgewerkt plan"

De hele wereld - en niet in het minst de krantenredacties en -uitgevers - zullen met veel belangstelling volgen wat Bezos' plannen zijn. Het is immers een publiek geheim dat de krantenwereld worstelt met de opkomst van het internet en de manier waarop consumenten vandaag nieuws "consumeren". The Washington Post is daar overigens zelf het levende bewijs van: de voorbije zes jaar kalfde de omzet met zo'n 44% af en alleen al de voorbije jaarhelft daalde de oplage met 7%.

 

Iedereen vraagt zich dan ook af of Bezos voor de media in het algemeen (en de kranten in het bijzonder) een radicaal nieuw businessmodel in het achterhoofd heeft. Al zegt hij in een brief aan zijn krant wel dat hij nog "'geen uitgewerkt plan" heeft. "Dit is onontgonnen terrein en we zullen moeten experimenteren. De waarden van The Post hoeven in ieder geval niet te veranderen", stelt hij de redactie meteen gerust.

 

De Amazon-baas heeft altijd al interesse gehad voor nieuwsmedia. Eerder stak hij al enkele miljoenen in de populaire nieuwsblog Business Insider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top