Kans groeit dat Amerikaanse webshops btw-plichtig worden

Kans groeit dat Amerikaanse webshops btw-plichtig worden

Als na de Senaat eerder deze week ook het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden instemt, zullen de meeste Amerikaanse webshops binnenkort btw moeten heffen. Met de nieuwe wet willen de Verenigde Staten een einde maken aan het jarenlange concurrentievoordeel van "pure players" op klassieke of multichannelspelers.

"Marketplace Fairness Act"

Totnogtoe konden Amerikaanse staten enkel retailers met een fysieke vestiging op hun grondgebied, zoals een winkel, een kantoor of een magazijn, verplichten om btw te heffen op online-verkopen. "Konden", want elke staat besliste daar zelf vrij over: sommige heffen geen btw, bij andere kon het tarief oplopen tot acht procent. Maar hoe dan ook ontsnapten "pure" webshops zonder fysieke vestiging sowieso aan de heffing.

 

Niet alleen grote retailketens verzetten zich al jaren tegen wat zij "concurrentievervalsing" noemen, ook een "pure player" als Amazon (die in tal van staten een distributiecentrum heeft en dus in bijna elke staat een ander btw-tarief moet betalen) is vragende partij voor meer eenvormigheid.

 

Bij de notoire tegenstanders vinden we onder meer eBay en Overstock.com terug, pure internetbedrijven die totnogtoe nauwelijks btw moesten ophoesten. De tegenstanders vrezen bovendien dat kleine internetspelers zullen verdrinken in de administratieve opvolging.

 

Nieuwe wet levert regering miljarden op

De nieuwe wet, die eerder deze week een meerderheid kreeg in de senaat, geeft de staten nu de mogelijkheid om rechtstreeks bij de webwinkels - ook bij zij die niet op hun grondgebied gevestigd zijn - een belasting op de toegevoegde waarde te innen voor elke bestelling die ze leveren op het grondgebied van de innende staat.

 

Enkel retailers met minder dan één miljoen dollar omzet uit verkoop op afstand zouden worden vrijgesteld van de btw-betaling. De nieuwe wet zou de staten - op basis van de onlineverkoop in 2012 - zo'n elf miljard dollar aan nieuwe inkomsten opleveren.

 

Btw-ongelijkheid aanpakken

De National Retail Federation, Ameirka's grootste handelaarsfederatie, reageert alvast verheugd op de stemming en dankt de senatoren "voor hun steun aan lokale retailers en Amerika's kleinere ondernemers: de beslissing van de senaat is een betekenisvolle stap richting een meer faire taks op verkochte goederen", aldus NRF-topman Matthew Shay.

 

"Retailers strijden om de gunst van de klant op verschillende manieren, via meerdere distributiekanalen en op talrijke fronten, inclusief service en aanbod, maar ze kunnen niet concurreren op het vlak van de btw. Het Huis van Afgevaardigden moet nu de btw-ongelijkheid aanpakken en retailers de kans geven om op een vrije én faire manier met elkaar in concurrentie te gaan", zegt NRF-voorzitter Stephen Sadove. Wordt vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top