Kans groeit dat Amerikaanse webshops btw-plichtig worden

Kans groeit dat Amerikaanse webshops btw-plichtig worden

Als na de Senaat eerder deze week ook het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden instemt, zullen de meeste Amerikaanse webshops binnenkort btw moeten heffen. Met de nieuwe wet willen de Verenigde Staten een einde maken aan het jarenlange concurrentievoordeel van "pure players" op klassieke of multichannelspelers.

"Marketplace Fairness Act"

Totnogtoe konden Amerikaanse staten enkel retailers met een fysieke vestiging op hun grondgebied, zoals een winkel, een kantoor of een magazijn, verplichten om btw te heffen op online-verkopen. "Konden", want elke staat besliste daar zelf vrij over: sommige heffen geen btw, bij andere kon het tarief oplopen tot acht procent. Maar hoe dan ook ontsnapten "pure" webshops zonder fysieke vestiging sowieso aan de heffing.

 

Niet alleen grote retailketens verzetten zich al jaren tegen wat zij "concurrentievervalsing" noemen, ook een "pure player" als Amazon (die in tal van staten een distributiecentrum heeft en dus in bijna elke staat een ander btw-tarief moet betalen) is vragende partij voor meer eenvormigheid.

 

Bij de notoire tegenstanders vinden we onder meer eBay en Overstock.com terug, pure internetbedrijven die totnogtoe nauwelijks btw moesten ophoesten. De tegenstanders vrezen bovendien dat kleine internetspelers zullen verdrinken in de administratieve opvolging.

 

Nieuwe wet levert regering miljarden op

De nieuwe wet, die eerder deze week een meerderheid kreeg in de senaat, geeft de staten nu de mogelijkheid om rechtstreeks bij de webwinkels - ook bij zij die niet op hun grondgebied gevestigd zijn - een belasting op de toegevoegde waarde te innen voor elke bestelling die ze leveren op het grondgebied van de innende staat.

 

Enkel retailers met minder dan één miljoen dollar omzet uit verkoop op afstand zouden worden vrijgesteld van de btw-betaling. De nieuwe wet zou de staten - op basis van de onlineverkoop in 2012 - zo'n elf miljard dollar aan nieuwe inkomsten opleveren.

 

Btw-ongelijkheid aanpakken

De National Retail Federation, Ameirka's grootste handelaarsfederatie, reageert alvast verheugd op de stemming en dankt de senatoren "voor hun steun aan lokale retailers en Amerika's kleinere ondernemers: de beslissing van de senaat is een betekenisvolle stap richting een meer faire taks op verkochte goederen", aldus NRF-topman Matthew Shay.

 

"Retailers strijden om de gunst van de klant op verschillende manieren, via meerdere distributiekanalen en op talrijke fronten, inclusief service en aanbod, maar ze kunnen niet concurreren op het vlak van de btw. Het Huis van Afgevaardigden moet nu de btw-ongelijkheid aanpakken en retailers de kans geven om op een vrije én faire manier met elkaar in concurrentie te gaan", zegt NRF-voorzitter Stephen Sadove. Wordt vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top