Kleinere sportwinkels onder druk nu ook Bol.com in sportkleding stapt

Kleinere sportwinkels onder druk nu ook Bol.com in sportkleding stapt

Een maand nadat het van start ging met sportartikelen, biedt Bol.com nu ook sportkleding aan. Daarmee stapt de internetpoot van Ahold in de voetsporen van Wehkamp.nl en Coolblue, die eerder al hun oog lieten vallen op de sportievelingen.

Wehkamp en Coolblue achterna

Sinds deze week verkoopt Bol.com in Nederland en België ook sportkleding en -schoeisel van grote merken als Adidas, Nike, Asics, Hi-Tec, Nike, Salomon, Brunotti en Craft. De gloednieuwe afdeling "Sport & Vrije Tijd" pakt meteen uit met ruim 22.000 paar schoenen en 28.000 kledingstukken voor kinderen en volwassenen.

 

Bol.com is niet het eerste Nederlandse internetwarenhuis dat sportartikelen en -kleding verkoopt: Wehkamp.nl ging er enkele jaren geleden al mee van start en sloot in september 2013 een strategische alliantie met Telstar Sports & Fashion, waardoor het meteen grote merken als Nike, Adidas en Asics aan zijn assortiment van 3000 producten toevoegen.

 

Ook Coolblue, groot geworden als verkoper van consumentenelektonica, profileert zich volop op de markt van de sportartikelen. In mei 2013 opende het Tennisracketstore, nadat het eerder ook al specifieke winkels voor hartslagmeters, sportbrillen en sporthorloges had geopend. Van de alles samen 166 Coolblue-shops verkopen nu al 32 winkels sport- en outdoorspullen. Daarbij ook kleding en schoeisel voor hardlopers en een webshop voor thermokleding, om van voetbalschoenen nog te zwijgen.

 

Kleine sportwinkels in de verdrukking

Dat de drie grootste internetspelers van Nederland hun oog hebben laten vallen op de lucratieve markt van de sportuitrusting en -kleding zorgt voor de nodige ongerustheid bij de traditionele, veelal kleinere sportwinkels. Die kregen eerder al flinke concurrentie van grote internationale spelers als het Franse Decathlon en het Britse SportsDirect, waarvan de topman begin augustus de Europese sportwinkels zelfs nog aandrong om met zijn groep samen te werken: "Anders verpletteren we jullie", zo zei een felle Mike Ashley.

 

Door almaar nieuwe productsegmenten toe te voegen aan hun assortiment, vergroten Bol.com, Wehkamp en Coolblue hun marktaandeel jaar na jaar. Ze behoren dan ook niet voor niets tot de top-5 van grootste online retailers in Nederland: met een internetomzet van 686,4 miljoen euro blijft Ahold (waartoe Bol.com behoort) RFS Holland Holding voor. De eigenaar van o.a. Wehkamp en Fonq.nl zet 552 miljoen euro om. Op drie vinden we het Duitse Zalando (met 304 miljoen euro) en op vier staat Coolblue, dat met een omzet van 213,5 miljoen euro een plaatsje stijgt tegenover de editie van 2013.

 

De totale omzet van de 100 grootste webwinkels in Nederland bedroeg vorig jaar overigens 5,24 miljard euro. Liefst 50,5% daarvan werd gerealiseerd door de tien grootste. Een jaar eerder was dat nog 49,4%: nog maar eens een bewijs dat de grootste spelers alleen maar groter worden.

Tags: