Koerierdienst lekt klantengegevens van onder andere Coolblue | RetailDetail

Koerierdienst lekt klantengegevens van onder andere Coolblue

Koerierdienst lekt klantengegevens van onder andere Coolblue

Door een gat in de beveiliging bij een koerierdienst was het tijdelijk bijzonder eenvoudig om de gegevens van een aantal klanten van Coolblue en wellicht nog andere bedrijven te achterhalen. Het probleem zou inmiddels provisoir opgelost zijn.

Systeem voorlopig offline

Coolblue geeft zijn klanten de mogelijkheid om pakketjes te volgen na een aankoop en het werkt daarvoor onder andere samen met het Nederlandse bedrijf Exchange Logistics. Bij dat bedrijf was er echter een gat in de beveiliging, waardoor gegevens van klanten heel eenvoudig los te peuteren waren.

 

"Om mijn bestelling te volgen, moest ik enkel mijn postcode en mijn huisnummer ingeven", vertelt een klant van Coolblue aan de Gazet van Antwerpen. "Toen ik het systeem raadpleegde, stonden mijn gegevens er nog niet in. Maar ik kreeg wel een lijst met alle andere mensen die in mijn postcode wonen en hetzelfde huisnummer hebben."

 

Exchange Logistics is één van de kleinere logistieke partners van Coolblue en werkt ook nog samen met andere webshops. Zo staan onder andere Media Markt, Witgoedhuis.nl en Bestekeus.nl vermeld op de website van het bedrijf. Ook bij hen zouden de gegevens van klanten op dezelfde manier eenvoudig te achterhalen geweest zijn.

 

Coolblue zegt verveeld te zitten met het probleem en heeft Exchange Logistics gevraagd om zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Dat wilde binnen de drie weken met een oplossing komen, maar Coolblue eist dat het probleem sneller in orde gebracht wordt. Tot die tijd wordt het systeem offline gehaald.

 

"We willen benadrukken dat we slechts een klein deel van de Coolblue-bestellingen via deze koerier versturen, en dat dit dus slechts voor een klein deel van toepassing is. We nemen de beveiliging van klantdata zeer serieus, en hebben daarom Exchange aangesproken en gevraagd dit zo snel mogelijk te verbeteren - zowel voor onze klanten als die van andere aangesloten webwinkels. Sinds 9.23u vanochtend is de track & trace-site daarom offline gehaald, in afwachting van een structurele oplossing", aldus een woordvoerder van Coolblue.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.