Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

De Duitse modewebwinkel Zalando heeft afgelopen kwartaal alweer sterk gepresteerd. De omzet steeg met 25% tot 916 miljoen euro en de brutowinst verdrievoudigde tot 77 miljoen euro. Met dank aan de mobiele shoppers.

 

Winstmarge verdubbeld

“We zien een mooi momentum bij klanten alsook forse groei”, zegt een tevreden bestuurder Rubin Ritter in een persbericht. “Ondanks aanhoudende investeringen is ons bedrijf sterker geworden en winstgevender.”

 

De omzetstijging is te danken aan een groter aantal klanten dat bovendien vaker een bestelling plaatst. In de eerste zes maanden van dit jaar verwelkomde Zalando 960 miljoen bezoekers op zijn website, van wie er 18,8 miljoen ook daadwerkelijk bestelden (een jaar geleden waren er dat nog ‘maar’ 16,4 miljoen). Ook het aantal bestellingen per klant nam toe (+14,7%). “Gemiddeld bestelden klanten drie producten met een waarde van gemiddeld 66 euro”, klinkt het in het persbericht.

 

Daar staan wel hogere distributiekosten (+4,2%) en hogere marketinguitgaven (87 miljoen in het tweede kwartaal) tegenover. Wat Zalando er niet van heeft weerhouden om zijn winstmarge te verdubbelen tot 8,8%. In zijn thuismarkten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) loopt de marge zelfs al op tot 13,9%. Over het volledige halfjaar bedraagt de marge intussen al 5,9%.

 

Sterke mobiele groei

Een van de belangrijke motoren achter de omzetstijging is de ‘mobiele app’, waarmee klanten ‑ waar en wanneer ze maar willen ‑ bestellingen kunnen plaatsen. Het voorbije jaar is het aantal downloads van die app ronduit verdubbeld. Twee op de drie websitebezoekers komen intussen al via een ‘mobiel’ apparaat.

 

De online mode-industrie ‑ die tegenwoordig een groeiritme van gemiddeld 9,6% kent ‑ is volgens Zalando nu al goed voor een zesde van de totale kleding- en schoenenverkoop in West-Europa. En die groei is nog lang niet ten einde: volgens analisten gaat dat aandeel de komende jaren richting een derde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.

Ook Monki vervoegt Zalando-platform

04/06/2018

Vanaf augustus zal ook H&M-dochter Monki beschikbaar zijn voor klanten van Zalando. Met de lancering in Ierland en Tsjechië is de webwinkel voortaan aanwezig in zeventien Europese landen.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.