Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

Kwart meer omzet, drie keer meer winst voor Zalando

De Duitse modewebwinkel Zalando heeft afgelopen kwartaal alweer sterk gepresteerd. De omzet steeg met 25% tot 916 miljoen euro en de brutowinst verdrievoudigde tot 77 miljoen euro. Met dank aan de mobiele shoppers.

 

Winstmarge verdubbeld

“We zien een mooi momentum bij klanten alsook forse groei”, zegt een tevreden bestuurder Rubin Ritter in een persbericht. “Ondanks aanhoudende investeringen is ons bedrijf sterker geworden en winstgevender.”

 

De omzetstijging is te danken aan een groter aantal klanten dat bovendien vaker een bestelling plaatst. In de eerste zes maanden van dit jaar verwelkomde Zalando 960 miljoen bezoekers op zijn website, van wie er 18,8 miljoen ook daadwerkelijk bestelden (een jaar geleden waren er dat nog ‘maar’ 16,4 miljoen). Ook het aantal bestellingen per klant nam toe (+14,7%). “Gemiddeld bestelden klanten drie producten met een waarde van gemiddeld 66 euro”, klinkt het in het persbericht.

 

Daar staan wel hogere distributiekosten (+4,2%) en hogere marketinguitgaven (87 miljoen in het tweede kwartaal) tegenover. Wat Zalando er niet van heeft weerhouden om zijn winstmarge te verdubbelen tot 8,8%. In zijn thuismarkten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) loopt de marge zelfs al op tot 13,9%. Over het volledige halfjaar bedraagt de marge intussen al 5,9%.

 

Sterke mobiele groei

Een van de belangrijke motoren achter de omzetstijging is de ‘mobiele app’, waarmee klanten ‑ waar en wanneer ze maar willen ‑ bestellingen kunnen plaatsen. Het voorbije jaar is het aantal downloads van die app ronduit verdubbeld. Twee op de drie websitebezoekers komen intussen al via een ‘mobiel’ apparaat.

 

De online mode-industrie ‑ die tegenwoordig een groeiritme van gemiddeld 9,6% kent ‑ is volgens Zalando nu al goed voor een zesde van de totale kleding- en schoenenverkoop in West-Europa. En die groei is nog lang niet ten einde: volgens analisten gaat dat aandeel de komende jaren richting een derde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.