Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld | RetailDetail

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld
Shutterstock

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

45.000 euro per dag

De opmars van e-commerce heeft voor de consument heel wat voordelen met zich meegebracht, maar er zijn ook negatieve kanten. Al die bestellingen moeten immers ook aan huis worden geleverd en dat zet heel wat druk op het verkeer, met alle extra luchtvervuiling en geluidsoverlast vandien. Volgens het onderzoek zijn de transportkosten gemiddeld 3,74 euro per keer dat het bestelbusje moet stoppen. In grote steden zoals Antwerpen of Brussel daalt dat wel naar 1 à 1,5 euro.

 

Daarbij gaat het over de pure kost voor het bedrijf, want daarnaast zijn er nog de externe maatschappelijke kosten. Bij die externe kosten gaat het onder andere over luchtbevuiling, files en verkeersongevallen. Die komen in de dichtbevolkte gebieden neer op 26 cent per pakje, maar kunnen in de bosrijke gebieden in Wallonië oplopen tot meer dan een euro per pakje. Vooral de grote afstanden die moeten worden afgelegd dragen bij tot die hogere kost.

 

In België gebeuren er minstens 150.000 leveringen per dag: met een gemiddelde maatschappelijke kostprijs van 30 cent per pakje komt dat neer op 45.000 euro per dag. Volgens de onderzoekers moet de regering misschien overwegen om die extra kost door te rekenen. “Dat kan de overheid overwegen en tot op zekere hoogte betalen zij al een kilometerheffing voor vrachtwagens. Maar de bestelwagens die de laatste kilometer overbruggen vallen daar voorlopig nog buiten. Vergeet niet dat de e-commerce ook positieve effecten heeft op de economie”, aldus Beckers aan De Standaard.

 

“Staat misloopt fortuinen”

Professor Ann Verhetsel, de promotor van Joris Beckers, is ook van mening dat er een vorm van regulering moet komen. “De overheid moet dit fenomeen in goede banen leiden. Dat kan door de toegelaten levertijden te beperken. Of door infrastructuur aan te bieden voor een centraal lever- en ophaalpunt voor alle pakjesdiensten. Zo heeft Mechelen lockers in het station.”

 

Ook branchevereniging Comeos ziet dat er extra kosten meekomen met e-commerce, maar het wijst er ook op dat dit minder een probleem zou zijn als de Belg zijn uitgaven in België zou kunnen doen. “Uit ons onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de online bestedingen van de Belgen naar het buitenland vloeit. We bestellen op buitenlandse websites omdat die flexibeler zijn en sneller kunnen leveren. Dat betekent dat de staat een fortuin aan inkomsten misloopt”, aldus Dominique Michel, CEO van Comeos. ”De voorbije 5 jaar zijn er 15,000 jobs in onze buurlanden bijgekomen voor logistieke activiteiten van e-commerce.  Als al die jobs er in ons land waren bijgekomen, dan betekende dat een surplus voor de sociale zekerheid van 1,6 miljoen per dag.  En dan hadden we niet alleen de lasten van e-commerce, maar ook de lusten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.