Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon | RetailDetail

Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon

Luxemerken blijven wantrouwig tegenover Amazon

Amazon blijft jaar na jaar groeien en wordt naar verwachting volgend jaar de grootste kledingverkoper in de Verenigde Staten. Toch lijken luxemerken nog altijd niet van plan om gebruik te maken van het grote aantal klanten van het platform.

Verkeerd imago

Zo liet Jean-Jacques Guiony, CFO bij LVMH, enkele dagen geleden nog verstaan dat het luxebedrijf zeker en vast niet van plan is om in zee te gaan met Amazon. Het imago daarvan past niet bij de luxemerken, vindt hij: “Als ze hun businessmodel aanpassen, dan misschien, maar met het huidige businessmodel gaan we echt geen zaken met hen doen”.

 

Het grote verschil tussen Amazon en de luxemerken is de manier waarop ze producten aanbieden. Amazon wil zo veel mogelijk klanten bereiken, terwijl de luxemerken een exclusiever karakter willen uitstralen. Het helpt bovendien niet dat Amazon gekend staat voor het strooien met kortingen, iets wat de luxemerken zoveel mogelijk willen vermijden.

 

Exclusief en toch online

Die splitsing tussen exclusiviteit en het bereiken van heel wat klanten online, heeft er al voor gezorgd dat heel wat luxemerken pas laat hebben besloten om de stap naar e-commerce te zetten. Toch beginnen meer en meer merken die stap te zetten: Prada verkoopt sinds juli zijn ready-to-wear collectie online en ook Chanel wil nog dit jaar online gaan verkopen.

 

Andere merken, zoals Coach en Michael Kors, durven het wel aan om online te verkopen via Amazon, maar ze doen dat op een zeer bewuste manier. Beide merken verkopen slechts een beperkt aanbod via Amazon en ze kiezen daarbij voor producten uit het goedkopere segment van hun collecties. Ze kiezen dus voor een assortiment dat sowieso al beschikbaar is voor een breder publiek, de rijkere klant moet dus nog steeds naar de winkel afzakken. Het blijft dus de vraag of Amazon in de toekomst er in zal slagen om luxemerken te overtuigen om een breed aanbod via de webshop aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.