Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen
Shutterstock

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Imago beschermen

De bal ging aan het rollen toen Coty de Duitse parfumerieketen Akzente wilde tegenhouden om haar producten nog op de Duitse versie van Amazon te verkopen. De rechter heeft nu geoordeeld dat wanneer een merk samenwerkt met een select aantal winkeliers, het merk wel degelijk aan de retailers kan opleggen waar de producten (niet) mogen worden verkocht, om zo het imago van het merk te beschermen. Dat schrijft het FD.

 

Het is al langer geweten dat sommige luxemerken niet erg happig zijn op online verkoop. Het is pas de voorbije jaren dat enkelen op dat vlak overstag zijn gegaan en meestal loopt die verkoop dan nog altijd enkel maar via een eigen platform. De merken willen zo vermijden dat het imago van hun producten daalt.

 

De uitspraak is niet enkel slecht nieuws voor handelaars die gebruik willen maken van online marktplaatsen, maar ook voor die marktplaatsen zelf. Amazon bijvoorbeeld wil maar wat graag luxemerken aanbieden, om zo een nog breder publiek aan te trekken. Daar wordt nu dus een stokje voorgestoken, tenzij de e-tailreus een overeenkomst kan vinden met het merk zelf.

 

Asics

Duitse rechters hadden in een zaak rond de sportmerken Asics en Adidas eerst geoordeeld dat winkeliers zelf mogen bepalen waar ze de producten verkopen, terwijl de Europese Commissie later had laten verstaan dat fabrikanten in staat moeten kunnen zijn om het imago van hun merk te beschermen.

 

Zo had Asics verboden dat handelaars van het merk ook op online marktplaatsen zouden verkopen, maar het moest die beslissing in Duitsland dus omkeren na een uitspraak van de rechtbank. Het is nu maar de vraag of daar verandering in zal komen, of dat de uitspraak van het Europese Hof van Justitie enkel geldt voor luxemerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland enkel een kwestie van tijd zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Back to top