Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen | RetailDetail

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen
Shutterstock

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Imago beschermen

De bal ging aan het rollen toen Coty de Duitse parfumerieketen Akzente wilde tegenhouden om haar producten nog op de Duitse versie van Amazon te verkopen. De rechter heeft nu geoordeeld dat wanneer een merk samenwerkt met een select aantal winkeliers, het merk wel degelijk aan de retailers kan opleggen waar de producten (niet) mogen worden verkocht, om zo het imago van het merk te beschermen. Dat schrijft het FD.

 

Het is al langer geweten dat sommige luxemerken niet erg happig zijn op online verkoop. Het is pas de voorbije jaren dat enkelen op dat vlak overstag zijn gegaan en meestal loopt die verkoop dan nog altijd enkel maar via een eigen platform. De merken willen zo vermijden dat het imago van hun producten daalt.

 

De uitspraak is niet enkel slecht nieuws voor handelaars die gebruik willen maken van online marktplaatsen, maar ook voor die marktplaatsen zelf. Amazon bijvoorbeeld wil maar wat graag luxemerken aanbieden, om zo een nog breder publiek aan te trekken. Daar wordt nu dus een stokje voorgestoken, tenzij de e-tailreus een overeenkomst kan vinden met het merk zelf.

 

Asics

Duitse rechters hadden in een zaak rond de sportmerken Asics en Adidas eerst geoordeeld dat winkeliers zelf mogen bepalen waar ze de producten verkopen, terwijl de Europese Commissie later had laten verstaan dat fabrikanten in staat moeten kunnen zijn om het imago van hun merk te beschermen.

 

Zo had Asics verboden dat handelaars van het merk ook op online marktplaatsen zouden verkopen, maar het moest die beslissing in Duitsland dus omkeren na een uitspraak van de rechtbank. Het is nu maar de vraag of daar verandering in zal komen, of dat de uitspraak van het Europese Hof van Justitie enkel geldt voor luxemerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lidl aansprakelijk voor zelfdoding medewerker

05/07/2018

Discountketen Lidl is in Frankrijk aansprakelijk gesteld voor de zelfdoding van een onderhoudstechnicus in een distributiecentrum, intussen drie jaar geleden.

Eerste Nederlandse Amazon Prime Day op 16 en 17 juli

03/07/2018

Amazon organiseert zijn jaarlijkse Prime Day, met aanbiedingen voor Prime-leden, voor het eerst in Nederland. Anderhalve dag lang krijgen klanten toegang tot exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.