M-tail legt Wehkamp geen windeieren

M-tail legt Wehkamp geen windeieren

Wehkamp-eigenaar RFS Holland Holding zag in het voorbije boekjaar zijn omzet met acht procent stijgen tot 590 miljoen euro. Ook het aantal online verkochte producten, het aantal bezoekers van de webshops en de mobiele verkoop gingen er op vooruit. M-tail is al goed voor 22% van de totale online-omzet, tegenover amper 7% een jaar eerder.

Stijgers

Niet alleen de omzet van RFS Holland Holding (waar ook Create2fit en Fonq deel van uitmaken) ging in stijgende lijn, ook het aantal verkochte producten nam met 17% toe tot achttien miljoen stuks. Het aantal online shoppers die halt hielden bij Wehkamp.nl, Create2fit of Fonq steeg door tot 147 miljoen op jaarbasis, een stijging van 7%.

 

Het meest opvallende nieuws is wel de evolutie van de mobiele verkoop (via smartphone en tablet), die ondertussen 22 procent van de totale online-omzet vertegenwoordigt. Door de verschuiving naar mobiel daalde de verkoop via pc's zelfs met een kleine dertig miljoen euro, terwijl de m-tailomzet verdrievoudigde.

 

Kleinere marges en grotere investeringen

Om als competitieve speler een plaats in de markt te verdienen, moesten de marges noodgedwongen omlaag. Andere winstvreters waren de investeringen in de positionering van Wehkamp.nl, de verbetering van de dienstverlening, het toevoegen van aantrekkelijke merken en de internationale uitbreiding van Fonq. Dat merk heeft ruim 120 eigen webwinkels in de sector van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness en kon aanzienlijk groeien dankzij de extra marketinginspanningen die werden geleverd.

 

Create2fit, met acht gespecialiseerde internetwinkels, moest dan weer lijdzaam toezien hoe een verzadigde tv-markt de omzet bij plasmadiscounter.nl naar beneden haalde. Financieel dienstverlener Lacent zag de omzet dan weer achteruit gaan door een verstrenging van het acceptatiebeleid voor debiteuren.

 

Operationele resultaat RFS lager

Het operationele resultaat van de online business kende een lichte stijging, maar dat van Lacent kreeg een stevige tik door noodzakelijke voorzieningen en afschrijvingen op de debiteuren. Daardoor komt het operationele resultaat van RFS Holland Holding met 51 miljoen euro 15% lager te liggen dan een jaar eerder. Voor het boekjaar 2013/2014 verwacht RFS dat zowel de omzet als het resultaat zullen groeien.

 

Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding, laat alvast weten dat investeringen een belangrijke rol zullen blijven spelen en hij verwacht dat de groei van de online-activiteiten dit boekjaar op hetzelfde niveau zal worden voortgezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top