M-tail legt Wehkamp geen windeieren

M-tail legt Wehkamp geen windeieren

Wehkamp-eigenaar RFS Holland Holding zag in het voorbije boekjaar zijn omzet met acht procent stijgen tot 590 miljoen euro. Ook het aantal online verkochte producten, het aantal bezoekers van de webshops en de mobiele verkoop gingen er op vooruit. M-tail is al goed voor 22% van de totale online-omzet, tegenover amper 7% een jaar eerder.

Stijgers

Niet alleen de omzet van RFS Holland Holding (waar ook Create2fit en Fonq deel van uitmaken) ging in stijgende lijn, ook het aantal verkochte producten nam met 17% toe tot achttien miljoen stuks. Het aantal online shoppers die halt hielden bij Wehkamp.nl, Create2fit of Fonq steeg door tot 147 miljoen op jaarbasis, een stijging van 7%.

 

Het meest opvallende nieuws is wel de evolutie van de mobiele verkoop (via smartphone en tablet), die ondertussen 22 procent van de totale online-omzet vertegenwoordigt. Door de verschuiving naar mobiel daalde de verkoop via pc's zelfs met een kleine dertig miljoen euro, terwijl de m-tailomzet verdrievoudigde.

 

Kleinere marges en grotere investeringen

Om als competitieve speler een plaats in de markt te verdienen, moesten de marges noodgedwongen omlaag. Andere winstvreters waren de investeringen in de positionering van Wehkamp.nl, de verbetering van de dienstverlening, het toevoegen van aantrekkelijke merken en de internationale uitbreiding van Fonq. Dat merk heeft ruim 120 eigen webwinkels in de sector van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness en kon aanzienlijk groeien dankzij de extra marketinginspanningen die werden geleverd.

 

Create2fit, met acht gespecialiseerde internetwinkels, moest dan weer lijdzaam toezien hoe een verzadigde tv-markt de omzet bij plasmadiscounter.nl naar beneden haalde. Financieel dienstverlener Lacent zag de omzet dan weer achteruit gaan door een verstrenging van het acceptatiebeleid voor debiteuren.

 

Operationele resultaat RFS lager

Het operationele resultaat van de online business kende een lichte stijging, maar dat van Lacent kreeg een stevige tik door noodzakelijke voorzieningen en afschrijvingen op de debiteuren. Daardoor komt het operationele resultaat van RFS Holland Holding met 51 miljoen euro 15% lager te liggen dan een jaar eerder. Voor het boekjaar 2013/2014 verwacht RFS dat zowel de omzet als het resultaat zullen groeien.

 

Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding, laat alvast weten dat investeringen een belangrijke rol zullen blijven spelen en hij verwacht dat de groei van de online-activiteiten dit boekjaar op hetzelfde niveau zal worden voortgezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top