M-tail legt Wehkamp geen windeieren

M-tail legt Wehkamp geen windeieren

Wehkamp-eigenaar RFS Holland Holding zag in het voorbije boekjaar zijn omzet met acht procent stijgen tot 590 miljoen euro. Ook het aantal online verkochte producten, het aantal bezoekers van de webshops en de mobiele verkoop gingen er op vooruit. M-tail is al goed voor 22% van de totale online-omzet, tegenover amper 7% een jaar eerder.

Stijgers

Niet alleen de omzet van RFS Holland Holding (waar ook Create2fit en Fonq deel van uitmaken) ging in stijgende lijn, ook het aantal verkochte producten nam met 17% toe tot achttien miljoen stuks. Het aantal online shoppers die halt hielden bij Wehkamp.nl, Create2fit of Fonq steeg door tot 147 miljoen op jaarbasis, een stijging van 7%.

 

Het meest opvallende nieuws is wel de evolutie van de mobiele verkoop (via smartphone en tablet), die ondertussen 22 procent van de totale online-omzet vertegenwoordigt. Door de verschuiving naar mobiel daalde de verkoop via pc's zelfs met een kleine dertig miljoen euro, terwijl de m-tailomzet verdrievoudigde.

 

Kleinere marges en grotere investeringen

Om als competitieve speler een plaats in de markt te verdienen, moesten de marges noodgedwongen omlaag. Andere winstvreters waren de investeringen in de positionering van Wehkamp.nl, de verbetering van de dienstverlening, het toevoegen van aantrekkelijke merken en de internationale uitbreiding van Fonq. Dat merk heeft ruim 120 eigen webwinkels in de sector van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness en kon aanzienlijk groeien dankzij de extra marketinginspanningen die werden geleverd.

 

Create2fit, met acht gespecialiseerde internetwinkels, moest dan weer lijdzaam toezien hoe een verzadigde tv-markt de omzet bij plasmadiscounter.nl naar beneden haalde. Financieel dienstverlener Lacent zag de omzet dan weer achteruit gaan door een verstrenging van het acceptatiebeleid voor debiteuren.

 

Operationele resultaat RFS lager

Het operationele resultaat van de online business kende een lichte stijging, maar dat van Lacent kreeg een stevige tik door noodzakelijke voorzieningen en afschrijvingen op de debiteuren. Daardoor komt het operationele resultaat van RFS Holland Holding met 51 miljoen euro 15% lager te liggen dan een jaar eerder. Voor het boekjaar 2013/2014 verwacht RFS dat zowel de omzet als het resultaat zullen groeien.

 

Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding, laat alvast weten dat investeringen een belangrijke rol zullen blijven spelen en hij verwacht dat de groei van de online-activiteiten dit boekjaar op hetzelfde niveau zal worden voortgezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top