Maaltijdbezorgers en verkopers vliegtickets verlagen kosten bij online aankoop | RetailDetail

Maaltijdbezorgers en verkopers vliegtickets verlagen kosten bij online aankoop

Maaltijdbezorgers en verkopers vliegtickets verlagen kosten bij online aankoop

Verschillende grote maaltijdbezorgers en verkopers van vliegtickets hebben na aandringen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten om de extra kosten, die moeten worden betaald bij aankopen, te verlagen.

"Verkapte betaling voor diensten"

Zo stelt ACM dat verschillende maaltijdbezorgers tot 10 procent extra aanrekenden bij het betalen met iDeal of kredietkaart. ACM heeft die bedrijven aangesproken en onder andere Thuisbezorgd.nl en Just Eat hebben de kosten voor een betaling verlaagd.


Ook bij aanbieders van vliegtickets heeft het ACM een beleidswijziging verkregen. Zij zullen voortaan de werkelijke kosten van de transactie aanrekenen. Daardoor zal de consument in de meeste gevallen minder moeten betalen dan nu gebruikelijk was.


"De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de ondernemer alleen de werkelijke kosten als transactiekosten in rekening brengt. De ondernemer mag deze kosten niet inzetten als verkapte betaling voor zijn diensten", zegt Anita Vegter, bestuurslid bij ACM.


Sinds juni 2014 geldt in Europa al de regel dat bedrijven enkel de werkelijke kost van een transactie mogen doorrekenen aan de consument. ACM gaat er nu op toezien dat die regel wordt nageleefd door de bedrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.