Marktplaats start experiment met outlets

Marktplaats start experiment met outlets

De Nederlandse online handelsplaats Marktplaats.nl stapt in de handel in restpartijen. Retailers en fabrikanten van merkproducten kunnen binnenkort bij Marktplaats een outlet-kanaal inrichten om overtollige voorraden tegen forse kortingen te verkopen.

Op zoek naar partners

Marktplaats is op zoek naar drie partners voor de introductie van de dienst. "We zijn nu twee weken in gesprek, maar krijgen zeer goede reacties. Vooral de mogelijkheid om terug te verwijzen naar de winkel, wordt erg gewaardeerd. We zijn overigens nog niet zover dat we het voorraadbeheer van winkels aan het aanbod kunnen koppelen", zegt Joep Hutschemakers van Marktplaats over de plannen.

 

Het is nog onduidelijk hoe de winst verdeeld gaat worden, maar toch denkt de site nu al dat er veel interesse zal zijn voor de dienst, zowel bij aanbieders als bij bezoekers. Vier op de vijf Marktplaats-bezoekers weten nog niet of ze een nieuw of een tweedehands product willen kopen als ze de site bezoeken.

 

In het spoor van eBay

Retailers kunnen zelf informatie toevoegen over hun producten en kunnen zeer gericht mikken op bepaalde profielen van klanten. Vooral postcodes zullen daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Zo weet de klant of het product ook bij hem in de buurt beschikbaar is, tegen de voordelige prijs. Het aanbod van de outlets komt gewoon tussen de zoekresultaten te staan, al kan het aanbod van een bepaalde retailer of bepaald merk wel van naderbij bekeken worden.

 

Met dit initiatief volgt Marktplaats het voorbeeld van moederconcern eBay, dat in Duitsland deze mogelijkheid al aanbied. Elektronicaketen Saturn is daar vooralsnog de enige partner.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top