Marktplaats start experiment met outlets

Marktplaats start experiment met outlets

De Nederlandse online handelsplaats Marktplaats.nl stapt in de handel in restpartijen. Retailers en fabrikanten van merkproducten kunnen binnenkort bij Marktplaats een outlet-kanaal inrichten om overtollige voorraden tegen forse kortingen te verkopen.

Op zoek naar partners

Marktplaats is op zoek naar drie partners voor de introductie van de dienst. "We zijn nu twee weken in gesprek, maar krijgen zeer goede reacties. Vooral de mogelijkheid om terug te verwijzen naar de winkel, wordt erg gewaardeerd. We zijn overigens nog niet zover dat we het voorraadbeheer van winkels aan het aanbod kunnen koppelen", zegt Joep Hutschemakers van Marktplaats over de plannen.

 

Het is nog onduidelijk hoe de winst verdeeld gaat worden, maar toch denkt de site nu al dat er veel interesse zal zijn voor de dienst, zowel bij aanbieders als bij bezoekers. Vier op de vijf Marktplaats-bezoekers weten nog niet of ze een nieuw of een tweedehands product willen kopen als ze de site bezoeken.

 

In het spoor van eBay

Retailers kunnen zelf informatie toevoegen over hun producten en kunnen zeer gericht mikken op bepaalde profielen van klanten. Vooral postcodes zullen daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Zo weet de klant of het product ook bij hem in de buurt beschikbaar is, tegen de voordelige prijs. Het aanbod van de outlets komt gewoon tussen de zoekresultaten te staan, al kan het aanbod van een bepaalde retailer of bepaald merk wel van naderbij bekeken worden.

 

Met dit initiatief volgt Marktplaats het voorbeeld van moederconcern eBay, dat in Duitsland deze mogelijkheid al aanbied. Elektronicaketen Saturn is daar vooralsnog de enige partner.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top