Marktplaats start experiment met outlets | RetailDetail

Marktplaats start experiment met outlets

Marktplaats start experiment met outlets

De Nederlandse online handelsplaats Marktplaats.nl stapt in de handel in restpartijen. Retailers en fabrikanten van merkproducten kunnen binnenkort bij Marktplaats een outlet-kanaal inrichten om overtollige voorraden tegen forse kortingen te verkopen.

Op zoek naar partners

Marktplaats is op zoek naar drie partners voor de introductie van de dienst. "We zijn nu twee weken in gesprek, maar krijgen zeer goede reacties. Vooral de mogelijkheid om terug te verwijzen naar de winkel, wordt erg gewaardeerd. We zijn overigens nog niet zover dat we het voorraadbeheer van winkels aan het aanbod kunnen koppelen", zegt Joep Hutschemakers van Marktplaats over de plannen.

 

Het is nog onduidelijk hoe de winst verdeeld gaat worden, maar toch denkt de site nu al dat er veel interesse zal zijn voor de dienst, zowel bij aanbieders als bij bezoekers. Vier op de vijf Marktplaats-bezoekers weten nog niet of ze een nieuw of een tweedehands product willen kopen als ze de site bezoeken.

 

In het spoor van eBay

Retailers kunnen zelf informatie toevoegen over hun producten en kunnen zeer gericht mikken op bepaalde profielen van klanten. Vooral postcodes zullen daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Zo weet de klant of het product ook bij hem in de buurt beschikbaar is, tegen de voordelige prijs. Het aanbod van de outlets komt gewoon tussen de zoekresultaten te staan, al kan het aanbod van een bepaalde retailer of bepaald merk wel van naderbij bekeken worden.

 

Met dit initiatief volgt Marktplaats het voorbeeld van moederconcern eBay, dat in Duitsland deze mogelijkheid al aanbied. Elektronicaketen Saturn is daar vooralsnog de enige partner.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.