Martkaandeel van online boodschappen stijgt sterk | RetailDetail

Martkaandeel van online boodschappen stijgt sterk

Martkaandeel van online boodschappen stijgt sterk

Het marktaandeel van dagelijkse boodschappen die online werden gekocht is het voorbije jaar gestegen van 1,6 naar 2,2%, zegt onderzoeksbureau GfK.

Trouwe klanten

Ondertussen koopt gemiddeld één op de zeven huishoudens boodschappen online, een jaar geleden was dat nog maar 11,1%. "Wat opvalt, is dat er voor online een kleine groep zeer trouwe klanten is, vooral zware besteders. Mensen die gebruikmaken van online geven gemiddeld twee keer zo veel uit aan dagelijkse boodschappen als gemiddelde huishoudens", citeert Distrifood Joop Holla, onderzoeksdirecteur bij GfK.

 

Bij de Nederlandse supermarkten is het online aandeel gestegen van 0,7 naar 1,2%. 3,7% van de Nederlandse huishoudens doet zijn boodschappen online bij een Nederlandse supermarkt, een jaar geleden was dat nog maar 2,8%. Dagelijkse boodschappen worden online echter veel vaker gekocht bij andere partijen dan bij supermarkten, zoals Drogisterij.net en Zooplus.nl. Volgens GfK moeten supermarkten vooral groei zoeken in het bezorgen van boodschappen en niet in het openen van afhaalpunten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.