Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop | RetailDetail

Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Een meerderheid van de retailorganisaties met meer dan negen winkels in Nederland verkoopt nog niet online. Maar vier op de tien onderzochte winkelketens heeft een eigen webshop.

Verdubbeling op twee jaar tijd

Het aantal grotere retailers dat online actief is, is wel stevig gegroeid: vorig jaar lag het percentage retailers met een eigen webwinkel nog op 31 procent. In de afgelopen twee jaar is sprake van een verdubbeling. Dat blijkt uit Twinkles samenvatting van de Webshopmonitor 2012 van het bureau Kega, dat in totaal 736 retailorganisaties onderzocht.

 

Uit de cijfers blijkt dat elektronicawinkels het meest actief zijn op het web, gevolgd door retailers in educatie en vrije tijd en in kleding. De sterkste stijging zit dan weer bij de verkopers van persoonlijke verzorging: in 2011 lag hun percentage nog op 29 procent, in de jongste monitor al op 44 procent.

 

De studie wijst verder uit dat multichannel in opmars is: steeds meer winkels bieden consumenten de keuze om een artikel te laten opsturen of af te halen in de winkel. Vorig jaar was dit nog maar bij ongeveer één op de drie met een webwinkel actieve retailers het geval, intussen is dit de helft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

29/03/2018

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.