Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop | RetailDetail

Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Een meerderheid van de retailorganisaties met meer dan negen winkels in Nederland verkoopt nog niet online. Maar vier op de tien onderzochte winkelketens heeft een eigen webshop.

Verdubbeling op twee jaar tijd

Het aantal grotere retailers dat online actief is, is wel stevig gegroeid: vorig jaar lag het percentage retailers met een eigen webwinkel nog op 31 procent. In de afgelopen twee jaar is sprake van een verdubbeling. Dat blijkt uit Twinkles samenvatting van de Webshopmonitor 2012 van het bureau Kega, dat in totaal 736 retailorganisaties onderzocht.

 

Uit de cijfers blijkt dat elektronicawinkels het meest actief zijn op het web, gevolgd door retailers in educatie en vrije tijd en in kleding. De sterkste stijging zit dan weer bij de verkopers van persoonlijke verzorging: in 2011 lag hun percentage nog op 29 procent, in de jongste monitor al op 44 procent.

 

De studie wijst verder uit dat multichannel in opmars is: steeds meer winkels bieden consumenten de keuze om een artikel te laten opsturen of af te halen in de winkel. Vorig jaar was dit nog maar bij ongeveer één op de drie met een webwinkel actieve retailers het geval, intussen is dit de helft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top