Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Een meerderheid van de retailorganisaties met meer dan negen winkels in Nederland verkoopt nog niet online. Maar vier op de tien onderzochte winkelketens heeft een eigen webshop.

Verdubbeling op twee jaar tijd

Het aantal grotere retailers dat online actief is, is wel stevig gegroeid: vorig jaar lag het percentage retailers met een eigen webwinkel nog op 31 procent. In de afgelopen twee jaar is sprake van een verdubbeling. Dat blijkt uit Twinkles samenvatting van de Webshopmonitor 2012 van het bureau Kega, dat in totaal 736 retailorganisaties onderzocht.

 

Uit de cijfers blijkt dat elektronicawinkels het meest actief zijn op het web, gevolgd door retailers in educatie en vrije tijd en in kleding. De sterkste stijging zit dan weer bij de verkopers van persoonlijke verzorging: in 2011 lag hun percentage nog op 29 procent, in de jongste monitor al op 44 procent.

 

De studie wijst verder uit dat multichannel in opmars is: steeds meer winkels bieden consumenten de keuze om een artikel te laten opsturen of af te halen in de winkel. Vorig jaar was dit nog maar bij ongeveer één op de drie met een webwinkel actieve retailers het geval, intussen is dit de helft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Back to top