Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Meerderheid grote retailers heeft nog geen webshop

Een meerderheid van de retailorganisaties met meer dan negen winkels in Nederland verkoopt nog niet online. Maar vier op de tien onderzochte winkelketens heeft een eigen webshop.

Verdubbeling op twee jaar tijd

Het aantal grotere retailers dat online actief is, is wel stevig gegroeid: vorig jaar lag het percentage retailers met een eigen webwinkel nog op 31 procent. In de afgelopen twee jaar is sprake van een verdubbeling. Dat blijkt uit Twinkles samenvatting van de Webshopmonitor 2012 van het bureau Kega, dat in totaal 736 retailorganisaties onderzocht.

 

Uit de cijfers blijkt dat elektronicawinkels het meest actief zijn op het web, gevolgd door retailers in educatie en vrije tijd en in kleding. De sterkste stijging zit dan weer bij de verkopers van persoonlijke verzorging: in 2011 lag hun percentage nog op 29 procent, in de jongste monitor al op 44 procent.

 

De studie wijst verder uit dat multichannel in opmars is: steeds meer winkels bieden consumenten de keuze om een artikel te laten opsturen of af te halen in de winkel. Vorig jaar was dit nog maar bij ongeveer één op de drie met een webwinkel actieve retailers het geval, intussen is dit de helft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top