Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter
Shutterstock

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Sterke groei EBITDA

De omzet van Yoox-Net-a-Porter steeg in de eerste helft van 2017 met 15,3% naar 1 miljard euro. Op organische wijze was er zelfs sprake van een omzetgroei van 19,5%. Dat was binnen de verwachtingen van de analisten. In het tweede kwartaal was de organische groei zelfs nog iets sterker met 20,2%. De snelste groei kwam er in de regio Azië-Pacific, dat twee keer zo snel groeide als dichtste achtervolger Noord-Amerika.

 

De EBITDA steeg voor de eerste zes maanden met 28% naar 98 miljoen euro, waarmee het bedrijf het beduidend beter deed dan de verwachtingen van 90 miljoen euro.

 

Beduidend meer bezoekers

In de eerste helft van het jaar kreeg Yoox-Net-a-Porter 394,1 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 342,7 miljoen een jaar eerder. Die plaatsten 4,5 miljoen bestellingen, een jaar eerder waren dat er nog maar 3,9 miljoen. Bovendien steeg de gemiddelde waarde van een bestelling van 335 euro naar 345 euro.

 

Die sterke cijfers kan Yoox-Net-a-Porter voor een groot stuk toeschrijven aan de focus op mobiele apparaten. Daardoor is het aandeel van mobiel voor het eerst groter geworden dan dat van de pc en vertegenwoordigt het nu meer dan de helft van de omzet. “We hebben besloten om een bedrijf te worden met een focus op mobiel, en we verwachten dat het percentage nog elke week zal groeien”, zegt CEO Federico Marchetti.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top