Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter | RetailDetail

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter
Shutterstock

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Sterke groei EBITDA

De omzet van Yoox-Net-a-Porter steeg in de eerste helft van 2017 met 15,3% naar 1 miljard euro. Op organische wijze was er zelfs sprake van een omzetgroei van 19,5%. Dat was binnen de verwachtingen van de analisten. In het tweede kwartaal was de organische groei zelfs nog iets sterker met 20,2%. De snelste groei kwam er in de regio Azië-Pacific, dat twee keer zo snel groeide als dichtste achtervolger Noord-Amerika.

 

De EBITDA steeg voor de eerste zes maanden met 28% naar 98 miljoen euro, waarmee het bedrijf het beduidend beter deed dan de verwachtingen van 90 miljoen euro.

 

Beduidend meer bezoekers

In de eerste helft van het jaar kreeg Yoox-Net-a-Porter 394,1 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 342,7 miljoen een jaar eerder. Die plaatsten 4,5 miljoen bestellingen, een jaar eerder waren dat er nog maar 3,9 miljoen. Bovendien steeg de gemiddelde waarde van een bestelling van 335 euro naar 345 euro.

 

Die sterke cijfers kan Yoox-Net-a-Porter voor een groot stuk toeschrijven aan de focus op mobiele apparaten. Daardoor is het aandeel van mobiel voor het eerst groter geworden dan dat van de pc en vertegenwoordigt het nu meer dan de helft van de omzet. “We hebben besloten om een bedrijf te worden met een focus op mobiel, en we verwachten dat het percentage nog elke week zal groeien”, zegt CEO Federico Marchetti.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top