Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

De Belgische virtuele operator Mobile Vikings gaat nog voor Nieuwjaar Nederland veroveren. Dat is nog maar een eerste stap voor de Vikings, want hun doel ligt nog heel wat verder. "We willen twee procent van de wereldmarkt", zegt 'chief viking' Hans Similon.

Geen eigen netwerk, geen eigen winkels

In België is het bedrijf vooral bekend om zijn bodemprijzen en communicatie via sociale media. Dat wordt ook hier het concept: er komen "geen eigen winkels en geen eigen netwerk, maar wel een community-based strategie", weet Similon. In Nederland zal Mobile Vikings, net als in België, gebruik maken van het netwerk van KPN, dat een participatie van 33% in het Limburgse bedrijf heeft.

 

Toch zal Mobile Vikings Nederland geen directe kopie van de Belgische versie zijn. Het laagste tarief (vijftien euro per maand) gaat immers niet mee de grens over, enkel de tarieven van 25 en 40 euro zijn voorlopig beschikbaar in Nederland. Wel zullen de Vikings gesprekken per seconde aangekenen, en niet per begonnen minuut (zoals in België het geval is).

 

Minder sms'en, beter mobiel internet

Ook de bundels zelf zijn anders samengesteld. Aangezien Nederlanders veel minder sms'en dan Belgen, omvat het Nederlandse pakket maar 500 sms'jes per maand. Het aanbod voor mobiel internet zal dan weer veel beter zijn dan in België. Daar laat de snelheid van het KPN-netwerk (via Base) namelijk wel eens te wensen over.

 

De nieuweling op de Nederlandse markt hoopt om binnen afzienbare tijd een pakket te kunnen aanbieden waarbij Belgische en Nederlandse Vikings zonder roamingkosten elkaars netwerk kunnen gebruiken. Voorlopig is dat echter nog niet mogelijk, en dus zullen Nederlanders ook roamingkosten moeten betalen als ze surfen vanop het netwerk van Mobile Vikings België.

 

Verder de wijde wereld in

De Vikingschepen zijn nog niet eens echt geland in Nederland of de topman droomt al veel verder. "Zoals we al van in het begin zeggen, willen we een marktaandeel van twee procent over heel de wéreld. Dat houdt uiteraard in dat er nog andere landen zullen volgen."

 

Welke landen dat dan zijn, daar laat de oppernoorman zich nog niet over uit. "We doen niet aan halfslachtige communicatie. Pas als iets honderd procent vaststaat, zullen we daarover communiceren... en dat doen we altijd eerst naar onze mede-Vikings." Community-based is geen loze term in Vikingland...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top