Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

De Belgische virtuele operator Mobile Vikings gaat nog voor Nieuwjaar Nederland veroveren. Dat is nog maar een eerste stap voor de Vikings, want hun doel ligt nog heel wat verder. "We willen twee procent van de wereldmarkt", zegt 'chief viking' Hans Similon.

Geen eigen netwerk, geen eigen winkels

In België is het bedrijf vooral bekend om zijn bodemprijzen en communicatie via sociale media. Dat wordt ook hier het concept: er komen "geen eigen winkels en geen eigen netwerk, maar wel een community-based strategie", weet Similon. In Nederland zal Mobile Vikings, net als in België, gebruik maken van het netwerk van KPN, dat een participatie van 33% in het Limburgse bedrijf heeft.

 

Toch zal Mobile Vikings Nederland geen directe kopie van de Belgische versie zijn. Het laagste tarief (vijftien euro per maand) gaat immers niet mee de grens over, enkel de tarieven van 25 en 40 euro zijn voorlopig beschikbaar in Nederland. Wel zullen de Vikings gesprekken per seconde aangekenen, en niet per begonnen minuut (zoals in België het geval is).

 

Minder sms'en, beter mobiel internet

Ook de bundels zelf zijn anders samengesteld. Aangezien Nederlanders veel minder sms'en dan Belgen, omvat het Nederlandse pakket maar 500 sms'jes per maand. Het aanbod voor mobiel internet zal dan weer veel beter zijn dan in België. Daar laat de snelheid van het KPN-netwerk (via Base) namelijk wel eens te wensen over.

 

De nieuweling op de Nederlandse markt hoopt om binnen afzienbare tijd een pakket te kunnen aanbieden waarbij Belgische en Nederlandse Vikings zonder roamingkosten elkaars netwerk kunnen gebruiken. Voorlopig is dat echter nog niet mogelijk, en dus zullen Nederlanders ook roamingkosten moeten betalen als ze surfen vanop het netwerk van Mobile Vikings België.

 

Verder de wijde wereld in

De Vikingschepen zijn nog niet eens echt geland in Nederland of de topman droomt al veel verder. "Zoals we al van in het begin zeggen, willen we een marktaandeel van twee procent over heel de wéreld. Dat houdt uiteraard in dat er nog andere landen zullen volgen."

 

Welke landen dat dan zijn, daar laat de oppernoorman zich nog niet over uit. "We doen niet aan halfslachtige communicatie. Pas als iets honderd procent vaststaat, zullen we daarover communiceren... en dat doen we altijd eerst naar onze mede-Vikings." Community-based is geen loze term in Vikingland...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top