Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

Mobile Vikings verovert Nederland, maar wil de hele wereld

De Belgische virtuele operator Mobile Vikings gaat nog voor Nieuwjaar Nederland veroveren. Dat is nog maar een eerste stap voor de Vikings, want hun doel ligt nog heel wat verder. "We willen twee procent van de wereldmarkt", zegt 'chief viking' Hans Similon.

Geen eigen netwerk, geen eigen winkels

In België is het bedrijf vooral bekend om zijn bodemprijzen en communicatie via sociale media. Dat wordt ook hier het concept: er komen "geen eigen winkels en geen eigen netwerk, maar wel een community-based strategie", weet Similon. In Nederland zal Mobile Vikings, net als in België, gebruik maken van het netwerk van KPN, dat een participatie van 33% in het Limburgse bedrijf heeft.

 

Toch zal Mobile Vikings Nederland geen directe kopie van de Belgische versie zijn. Het laagste tarief (vijftien euro per maand) gaat immers niet mee de grens over, enkel de tarieven van 25 en 40 euro zijn voorlopig beschikbaar in Nederland. Wel zullen de Vikings gesprekken per seconde aangekenen, en niet per begonnen minuut (zoals in België het geval is).

 

Minder sms'en, beter mobiel internet

Ook de bundels zelf zijn anders samengesteld. Aangezien Nederlanders veel minder sms'en dan Belgen, omvat het Nederlandse pakket maar 500 sms'jes per maand. Het aanbod voor mobiel internet zal dan weer veel beter zijn dan in België. Daar laat de snelheid van het KPN-netwerk (via Base) namelijk wel eens te wensen over.

 

De nieuweling op de Nederlandse markt hoopt om binnen afzienbare tijd een pakket te kunnen aanbieden waarbij Belgische en Nederlandse Vikings zonder roamingkosten elkaars netwerk kunnen gebruiken. Voorlopig is dat echter nog niet mogelijk, en dus zullen Nederlanders ook roamingkosten moeten betalen als ze surfen vanop het netwerk van Mobile Vikings België.

 

Verder de wijde wereld in

De Vikingschepen zijn nog niet eens echt geland in Nederland of de topman droomt al veel verder. "Zoals we al van in het begin zeggen, willen we een marktaandeel van twee procent over heel de wéreld. Dat houdt uiteraard in dat er nog andere landen zullen volgen."

 

Welke landen dat dan zijn, daar laat de oppernoorman zich nog niet over uit. "We doen niet aan halfslachtige communicatie. Pas als iets honderd procent vaststaat, zullen we daarover communiceren... en dat doen we altijd eerst naar onze mede-Vikings." Community-based is geen loze term in Vikingland...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top