Napster van start gegaan in België en Nederland

Napster van start gegaan in België en Nederland

Muziekdienst Napster, die eind vorige eeuw de platenindustrie op haar grondvesten deed daveren met zijn toenmalige illegale uitwisselingsmodel, keert vandaag als legale streamingdienst terug naar onder meer België en Nederland. Spotify en Deezer zijn bij deze gewaarschuwd.

Niet freemium, enkel betalend

Anders dan concurrenten als Spotify hanteert Napster geen freemium-model (waarbij je pas betaalt als je bijvoorbeeld muziek op je smartphone wil beluisteren). Napster heeft enkel een betalende formule: 9,95 euro per maand, met alles erop en eraan voor on- en offline gebruik. Wel biedt de nieuwkomer ter kennismaking een gratis testperiode van 30 dagen aan.

 

Behalve België en Nederland maken vandaag nog 12 landen kennis met het "nieuwe" Napster: Denemarken, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland. In één klap verdrievoudigt Napster zijn klantenpotentieel.

 

Legale streamingdienst

Napster gooide eind jaren 1990 hoge ogen als programma om (illegaal) muziekbestanden uit te wisselen via het internet (het zogeheten "peer-to-peer"). De software viel in slechte aarde bij de muziekindustrie. Het kwam zelfs tot rechtszaken, onder meer een veelbesproken zaak met de band Metallica.

 

Het huidige Napster heeft, op de naam na, niets meer gemeen met het 'beruchte' onlineplatform van weleer. Het Amerikaanse Rhapsody kocht vorig jaar Napster over om eerst in Groot-Brittannië en Duitsland - en vanaf vandaag in bijna heel West-Europa - de strijd aan te gaan met Spotify en Deezer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top