Napster van start gegaan in België en Nederland | RetailDetail

Napster van start gegaan in België en Nederland

Napster van start gegaan in België en Nederland

Muziekdienst Napster, die eind vorige eeuw de platenindustrie op haar grondvesten deed daveren met zijn toenmalige illegale uitwisselingsmodel, keert vandaag als legale streamingdienst terug naar onder meer België en Nederland. Spotify en Deezer zijn bij deze gewaarschuwd.

Niet freemium, enkel betalend

Anders dan concurrenten als Spotify hanteert Napster geen freemium-model (waarbij je pas betaalt als je bijvoorbeeld muziek op je smartphone wil beluisteren). Napster heeft enkel een betalende formule: 9,95 euro per maand, met alles erop en eraan voor on- en offline gebruik. Wel biedt de nieuwkomer ter kennismaking een gratis testperiode van 30 dagen aan.

 

Behalve België en Nederland maken vandaag nog 12 landen kennis met het "nieuwe" Napster: Denemarken, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland. In één klap verdrievoudigt Napster zijn klantenpotentieel.

 

Legale streamingdienst

Napster gooide eind jaren 1990 hoge ogen als programma om (illegaal) muziekbestanden uit te wisselen via het internet (het zogeheten "peer-to-peer"). De software viel in slechte aarde bij de muziekindustrie. Het kwam zelfs tot rechtszaken, onder meer een veelbesproken zaak met de band Metallica.

 

Het huidige Napster heeft, op de naam na, niets meer gemeen met het 'beruchte' onlineplatform van weleer. Het Amerikaanse Rhapsody kocht vorig jaar Napster over om eerst in Groot-Brittannië en Duitsland - en vanaf vandaag in bijna heel West-Europa - de strijd aan te gaan met Spotify en Deezer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top