Nederlander koopt méér producten dan diensten online | RetailDetail

Nederlander koopt méér producten dan diensten online

Nederlander koopt méér producten dan diensten online

Een opvallende vaststelling in de resultaten van een onderzoek van Thuiswinkel.org: Nederlanders kochten in het tweede kwartaal meer producten dan diensten online, een grote omslag tegenover het eerste kwartaal.

Meer producten dan diensten

Globaal hebben in het eerste semester 87% van de Nederlanders van meer dan 15 jaar minstens één aankoop online gedaan, dat is 2% meer dan een jaar eerder. In totaal gaven ze daarbij 7,96 miljard euro uit, liefst 18,4% meer dan in dezelfde periode van 2014.

 

Van het totale bedrag dat online werd gespendeerd, werd 3,91 miljard euro (+19,1%) besteed aan de aankoop van producten zoals telecomtoestellen, elektronica en kleding. De overige 4,05 miljard euro (+17,6%) werd uitgegeven aan de online aankoop van diensten zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen. Opvallend is echter dat in het tweede kwartaal de verhouding net andersom ligt: daar werd 1,99 miljard uitgegeven aan producten, tegenover 1,64 miljard aan diensten.

 

Aandeel online bedraagt al 8,5%

“Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 45,9 miljard euro in de eerste helft van het jaar, dan bedraagt het online aandeel 8,5%”, zegt directeur Winand Jongen van Thuiswinkel.org, de vakorganisatie van de Nederlandse webwinkels.  Hij schrijft de opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8%) in de eerste helft van 2015 dan ook in belangrijke mate toe aan de stijgende online verkopen.

 

“De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015. We gaan ervan uit dat de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar zal doorzetten, waardoor de online bestedingen over heel 2015 bij benadering zullen uitkomen op 16,5 miljard euro”, vult Gino Thuij van marktonderzoeker GfK, die het onderzoek op vraag van Thuiswinkel.org deed.

 

Eén consument op de drie die in webwinkels koopt, deed tussen begin april en eind juni 2015 een aankoop via zijn tablet of smartphone: het aantal mobiele kopers lag daarmee 13% hoger dan in het tweede kwartaal van 2014. Vooral tablets zijn populair: van alle online kopers gebruikte 23% in deze periode minimaal één keer de tablet voor een online aankoop; bij smartphones lag dit op 14%. Niettegenstaande de sterke opmars van de online bestellingen via tablet of smartphone blijft de pc het voornaamste toestel voor het plaatsen van online bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.