Nederlanders in kopgroep voor online kopen | RetailDetail

Nederlanders in kopgroep voor online kopen

Nederlanders in kopgroep voor online kopen
Nederlandse consumenten behoren tot de Europese koplopers op het terrein van online shoppen. Bijna zeventig procent van de Nederlanders heeft afgelopen jaar wel iets online gekocht. Alleen Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk scoren nog hoger.

Ouderen sluiten aan

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is is het aantal online shoppers in Nederland de afgelopen vijf jaar gestaag toegenomen van 49 naar 69 procent. Onder jongeren ligt het percentage intussen zelfs op 80 procent, maar het zijn vooral ouderen die de afgelopen jaren het winkelen op internet hebben ontdekt. Intussen is een kwart van hen actief met online shopping.

 

Nederland zit ruim boven het Europese gemiddelde van iets boven de 40 procent. Opvallend genoeg doen vooral landen in Zuid-Europa het slecht op het gebied van online shopping. Ook België scoort onder de Europese norm. Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn in slechts twee categorieën een afname van het aantal online shoppers te vinden: financiële producten en diensten en hardware.

 

De grootste stijgers zijn reizen, kleding en tickets voor events. Vooral voor het boeken van vakanties heeft Nederland het internet helemaal ontdekt: bijna 60 procent van de bevolking heeft afgelopen jaar online een reis geboekt. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org kwam de omzet van de webwinkels afgelopen jaar uit op ongeveer 9 miljard euro, een toename van 10 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.