Nederlanders in kopgroep voor online kopen

Nederlanders in kopgroep voor online kopen
Nederlandse consumenten behoren tot de Europese koplopers op het terrein van online shoppen. Bijna zeventig procent van de Nederlanders heeft afgelopen jaar wel iets online gekocht. Alleen Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk scoren nog hoger.

Ouderen sluiten aan

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is is het aantal online shoppers in Nederland de afgelopen vijf jaar gestaag toegenomen van 49 naar 69 procent. Onder jongeren ligt het percentage intussen zelfs op 80 procent, maar het zijn vooral ouderen die de afgelopen jaren het winkelen op internet hebben ontdekt. Intussen is een kwart van hen actief met online shopping.

 

Nederland zit ruim boven het Europese gemiddelde van iets boven de 40 procent. Opvallend genoeg doen vooral landen in Zuid-Europa het slecht op het gebied van online shopping. Ook België scoort onder de Europese norm. Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn in slechts twee categorieën een afname van het aantal online shoppers te vinden: financiële producten en diensten en hardware.

 

De grootste stijgers zijn reizen, kleding en tickets voor events. Vooral voor het boeken van vakanties heeft Nederland het internet helemaal ontdekt: bijna 60 procent van de bevolking heeft afgelopen jaar online een reis geboekt. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org kwam de omzet van de webwinkels afgelopen jaar uit op ongeveer 9 miljard euro, een toename van 10 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top