Nederlanders in kopgroep voor online kopen

Nederlanders in kopgroep voor online kopen
Nederlandse consumenten behoren tot de Europese koplopers op het terrein van online shoppen. Bijna zeventig procent van de Nederlanders heeft afgelopen jaar wel iets online gekocht. Alleen Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk scoren nog hoger.

Ouderen sluiten aan

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is is het aantal online shoppers in Nederland de afgelopen vijf jaar gestaag toegenomen van 49 naar 69 procent. Onder jongeren ligt het percentage intussen zelfs op 80 procent, maar het zijn vooral ouderen die de afgelopen jaren het winkelen op internet hebben ontdekt. Intussen is een kwart van hen actief met online shopping.

 

Nederland zit ruim boven het Europese gemiddelde van iets boven de 40 procent. Opvallend genoeg doen vooral landen in Zuid-Europa het slecht op het gebied van online shopping. Ook België scoort onder de Europese norm. Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn in slechts twee categorieën een afname van het aantal online shoppers te vinden: financiële producten en diensten en hardware.

 

De grootste stijgers zijn reizen, kleding en tickets voor events. Vooral voor het boeken van vakanties heeft Nederland het internet helemaal ontdekt: bijna 60 procent van de bevolking heeft afgelopen jaar online een reis geboekt. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org kwam de omzet van de webwinkels afgelopen jaar uit op ongeveer 9 miljard euro, een toename van 10 procent.

Tags: