Nederlanders in kopgroep voor online kopen | RetailDetail

Nederlanders in kopgroep voor online kopen

Nederlanders in kopgroep voor online kopen
Nederlandse consumenten behoren tot de Europese koplopers op het terrein van online shoppen. Bijna zeventig procent van de Nederlanders heeft afgelopen jaar wel iets online gekocht. Alleen Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk scoren nog hoger.

Ouderen sluiten aan

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is is het aantal online shoppers in Nederland de afgelopen vijf jaar gestaag toegenomen van 49 naar 69 procent. Onder jongeren ligt het percentage intussen zelfs op 80 procent, maar het zijn vooral ouderen die de afgelopen jaren het winkelen op internet hebben ontdekt. Intussen is een kwart van hen actief met online shopping.

 

Nederland zit ruim boven het Europese gemiddelde van iets boven de 40 procent. Opvallend genoeg doen vooral landen in Zuid-Europa het slecht op het gebied van online shopping. Ook België scoort onder de Europese norm. Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn in slechts twee categorieën een afname van het aantal online shoppers te vinden: financiële producten en diensten en hardware.

 

De grootste stijgers zijn reizen, kleding en tickets voor events. Vooral voor het boeken van vakanties heeft Nederland het internet helemaal ontdekt: bijna 60 procent van de bevolking heeft afgelopen jaar online een reis geboekt. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org kwam de omzet van de webwinkels afgelopen jaar uit op ongeveer 9 miljard euro, een toename van 10 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.