Nederlanders in kopgroep voor online kopen

Nederlanders in kopgroep voor online kopen
Nederlandse consumenten behoren tot de Europese koplopers op het terrein van online shoppen. Bijna zeventig procent van de Nederlanders heeft afgelopen jaar wel iets online gekocht. Alleen Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk scoren nog hoger.

Ouderen sluiten aan

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is is het aantal online shoppers in Nederland de afgelopen vijf jaar gestaag toegenomen van 49 naar 69 procent. Onder jongeren ligt het percentage intussen zelfs op 80 procent, maar het zijn vooral ouderen die de afgelopen jaren het winkelen op internet hebben ontdekt. Intussen is een kwart van hen actief met online shopping.

 

Nederland zit ruim boven het Europese gemiddelde van iets boven de 40 procent. Opvallend genoeg doen vooral landen in Zuid-Europa het slecht op het gebied van online shopping. Ook België scoort onder de Europese norm. Ten opzichte van vijf jaar geleden zijn in slechts twee categorieën een afname van het aantal online shoppers te vinden: financiële producten en diensten en hardware.

 

De grootste stijgers zijn reizen, kleding en tickets voor events. Vooral voor het boeken van vakanties heeft Nederland het internet helemaal ontdekt: bijna 60 procent van de bevolking heeft afgelopen jaar online een reis geboekt. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org kwam de omzet van de webwinkels afgelopen jaar uit op ongeveer 9 miljard euro, een toename van 10 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top