Nederlanders winkelen met kerst virtueel over de grens | RetailDetail

Nederlanders winkelen met kerst virtueel over de grens

Nederlanders winkelen met kerst virtueel over de grens

De Nederlandse consument geeft tijdens de eindejaarperiode heel wat geld uit bij online retailers over de grens. Meer dan 15 procent van de online kerstinkopen worden dit jaar over de grens gedaan.

2,8 miljard euro uitgegeven in het buitenland

Daarmee komt de totale omzet van buitenlandse online uitgaven op een bedrag van 244 miljoen euro. Dat is goed voor 15,2 procent van de totale online kerstinkopen, maar liefst 10 procent meer dan het Europees gemiddelde van 5,1 procent. In buurlanden Duitsland en België wordt respectievelijk 7,8 procent en 8 procent van de totale online omzet in het buitenland uitgegeven.


In heel Europa wordt 2,8 miljard euro over de grens uitgegeven, ten opzichte van 2,2 miljard euro een jaar geleden. De grootste groei is te vinden in Italië en Spanje, al blijft het totaal daar nog beduidend onder het Europese gemiddelde.


Volgens Iwan Moutin, partnermanager bij Actiepagina.nl, zijn er verschillende redenen waarom we in het buitenland winkelen. "Shoppers gaan naar webshops waar de beste service, de beste producten en de beste prijzen zijn, ongeacht of dat nu in eigen land of daarbuiten is. Ze weten de buitenlandse online retailers steeds beter te vinden. Retailers moeten zich ervan bewust zijn dat ze dus ook concurreren met buitenlandse webshops, maar ook dat er kansen voor hen liggen als ze tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de buitenlandse consument."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.