Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel
Shutterstock

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Te kleine vijver

In de sector werken momenteel 125.000 mensen, waarvan ruim 20.000 hoger opgeleide mensen met specifieke e-commerceskills, 80.000 medewerkers ondersteunend personeel en nog eens meer dan 20.000 zelfstandigen met een webwinkel.

 

Vooral de vijver aan hoog opgeleide mensen, waarbij het gaat over specialisten op vlak van online marketing, webshopmanagement of -logistiek, softwareontwikkeling en data-analyse, blijkt veel te klein te worden.

 

De voorbije zes maanden waren er binnen e-commerce meer dan 7.800 vacatures, waarvan 77 procent voor mensen met een hoger diploma. De uitstroom in het hoger onderwijs is echter nog niet van die aard dat de groei aan vacatures kan gevolgd worden.

 

Meer opleidingen nodig

“We werken samen met 13 grote hbo-instellingen in Nederland. Ondanks de goede stappen die zij maken in het moderniseren van hun curriculum, is de uitstroom vanuit deze opleidingen nog niet voldoende om te voorzien in de behoefte vanuit het bedrijfsleven. Versnelde uitbreiding van het aantal opleidingen met e-commercecompetenties is noodzakelijk om de online groei van het Nederlandse bedrijfsleven bij te kunnen houden”, zegt Sophie van Rooij, programmamanager Thuiswinkel e-Academy bij Thuiswinkel.org, dat het onderzoek uitvoerde.

 

Om het tekort aan personeel op te lossen, wil vier op de tien werkgevers de eisen aanpassen en neemt het mensen aan met minder werkervaring waarna er wordt gezorgd voor interne of externe bijscholing. Drie op de tien wil de vacature-eisen echter niet aanpassen.

 

Terwijl er in Nederland een tekort is aan personeel, wordt er in België net gewag gemaakt van een hoop banen die verloren gaan naar het buitenland. De hoge loonkosten en het ontbreken van nacht- en zondagswerk zouden er volgens handelsfederatie Comeos voor zorgen dat er 13.000 tot 15.000 banen verloren gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Back to top