Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel | RetailDetail

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel
Shutterstock

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Te kleine vijver

In de sector werken momenteel 125.000 mensen, waarvan ruim 20.000 hoger opgeleide mensen met specifieke e-commerceskills, 80.000 medewerkers ondersteunend personeel en nog eens meer dan 20.000 zelfstandigen met een webwinkel.

 

Vooral de vijver aan hoog opgeleide mensen, waarbij het gaat over specialisten op vlak van online marketing, webshopmanagement of -logistiek, softwareontwikkeling en data-analyse, blijkt veel te klein te worden.

 

De voorbije zes maanden waren er binnen e-commerce meer dan 7.800 vacatures, waarvan 77 procent voor mensen met een hoger diploma. De uitstroom in het hoger onderwijs is echter nog niet van die aard dat de groei aan vacatures kan gevolgd worden.

 

Meer opleidingen nodig

“We werken samen met 13 grote hbo-instellingen in Nederland. Ondanks de goede stappen die zij maken in het moderniseren van hun curriculum, is de uitstroom vanuit deze opleidingen nog niet voldoende om te voorzien in de behoefte vanuit het bedrijfsleven. Versnelde uitbreiding van het aantal opleidingen met e-commercecompetenties is noodzakelijk om de online groei van het Nederlandse bedrijfsleven bij te kunnen houden”, zegt Sophie van Rooij, programmamanager Thuiswinkel e-Academy bij Thuiswinkel.org, dat het onderzoek uitvoerde.

 

Om het tekort aan personeel op te lossen, wil vier op de tien werkgevers de eisen aanpassen en neemt het mensen aan met minder werkervaring waarna er wordt gezorgd voor interne of externe bijscholing. Drie op de tien wil de vacature-eisen echter niet aanpassen.

 

Terwijl er in Nederland een tekort is aan personeel, wordt er in België net gewag gemaakt van een hoop banen die verloren gaan naar het buitenland. De hoge loonkosten en het ontbreken van nacht- en zondagswerk zouden er volgens handelsfederatie Comeos voor zorgen dat er 13.000 tot 15.000 banen verloren gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Back to top