Sterke groei bij producten
In de eerste zes maanden van 2014 werden er 53 miljoen online aankopen gedaan in Nederland, goed voor een bedrag van 6,58 miljard euro. Dat is een stijging van zes procent ten opzichte van de eerste helft van 2013.
Dat bedrag vertegenwoordigt 18 procent van alle bestedingen in Nederland. Volgens Thuiswinkel.org was de groei vooral te danken aan de stijging in bestedingen aan producten (+17%), hoewel het totaalbedrag van online aankopen bij diensten daalde met drie procent.
Twee procent koopt online in winkel
Naar verwachting zal er in 2014 13,5 miljard euro online worden uitgegeven, een stijging van zes procent. Het aantal bestedingen zal zelfs met acht procent stijgen naar 110 miljoen aankopen.
“Meest opvallende cijfer is de forse groei van online bestedingen van producten (+17%), zeker wanneer we die afzetten tegen indicatoren die een krimp aangeven van aankoop van producten in winkels van zo’n 4%”, stelt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “De lichte groei (zo’n 1%) van alle verkochte producten in de eerste helft van 2014 is dan ook volledig toe te schrijven aan de toename van online verkochte producten.”
“Van alle online kopers geeft 2% aan ook online in de winkel producten of diensten te kopen, wat bijdraagt aan de totale online bestedingen. De verwachting is natuurlijk dat in de toekomst meer winkels in de winkelstraat ook in de winkel online producten en diensten zullen gaan verkopen”, aldus de directeur.
In totaal kochten 11,76 miljoen Nederlanders online, oftewel 85 procent van de Nederlandse bevolking ouder dan 15. 4 miljoen van hen kochten ook mobiel, wat neerkomt op 34 procent van het totaal.