Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Het overgrote deel van de online klanten in Nederland koopt louter bij Nederlandse webwinkels. Slechts één op de zeven Nederlanders heeft afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht bij een buitenlandse e-tailer.

Nederland in kopgroep voor webshoppen

Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie. Dat cijfer ligt nog even laag als een jaar eerder. Nederland is daarmee een uitzondering binnen de EU: in de meeste landen was afgelopen jaar een toename te zien van het aantal consumenten dat bij buitenlandse webwinkels inkopen doet.

 

Vooral in Luxemburg, Malta, Finland en Noorwegen weten klanten internationaal goed de weg te vinden. Nederland zit met een percentage van 14 procent nog wel boven het Europese gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit de cijfers. De Europese Unie zet sterk in op de groei van grensoverschrijdend winkelen via internet, maar de ambitie van eurocommissaris Neelie Kroes om dit percentage gemiddeld op 20 procent te krijgen in 2015, zal waarschijnlijk niet gehaald worden.

 

Nederlanders zijn sowieso aanzienlijk actiever met online aankopen dan de gemiddelde Europeaan: waar in Nederland inmiddels 70 procent van de consumenten webwinkelt, ligt het Europese gemiddelde op 45 procent. De Nederlandse branchevereniging Thuiswinkel.org denkt dat er nog te veel belemmeringen zijn voor het online shoppen in het buitenland: zo zijn er nog 27 verschillende btw-systemen.

Tags: