Nederlandse webklant vooral nationaal actief | RetailDetail

Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Het overgrote deel van de online klanten in Nederland koopt louter bij Nederlandse webwinkels. Slechts één op de zeven Nederlanders heeft afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht bij een buitenlandse e-tailer.

Nederland in kopgroep voor webshoppen

Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie. Dat cijfer ligt nog even laag als een jaar eerder. Nederland is daarmee een uitzondering binnen de EU: in de meeste landen was afgelopen jaar een toename te zien van het aantal consumenten dat bij buitenlandse webwinkels inkopen doet.

 

Vooral in Luxemburg, Malta, Finland en Noorwegen weten klanten internationaal goed de weg te vinden. Nederland zit met een percentage van 14 procent nog wel boven het Europese gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit de cijfers. De Europese Unie zet sterk in op de groei van grensoverschrijdend winkelen via internet, maar de ambitie van eurocommissaris Neelie Kroes om dit percentage gemiddeld op 20 procent te krijgen in 2015, zal waarschijnlijk niet gehaald worden.

 

Nederlanders zijn sowieso aanzienlijk actiever met online aankopen dan de gemiddelde Europeaan: waar in Nederland inmiddels 70 procent van de consumenten webwinkelt, ligt het Europese gemiddelde op 45 procent. De Nederlandse branchevereniging Thuiswinkel.org denkt dat er nog te veel belemmeringen zijn voor het online shoppen in het buitenland: zo zijn er nog 27 verschillende btw-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.