Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Het overgrote deel van de online klanten in Nederland koopt louter bij Nederlandse webwinkels. Slechts één op de zeven Nederlanders heeft afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht bij een buitenlandse e-tailer.

Nederland in kopgroep voor webshoppen

Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie. Dat cijfer ligt nog even laag als een jaar eerder. Nederland is daarmee een uitzondering binnen de EU: in de meeste landen was afgelopen jaar een toename te zien van het aantal consumenten dat bij buitenlandse webwinkels inkopen doet.

 

Vooral in Luxemburg, Malta, Finland en Noorwegen weten klanten internationaal goed de weg te vinden. Nederland zit met een percentage van 14 procent nog wel boven het Europese gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit de cijfers. De Europese Unie zet sterk in op de groei van grensoverschrijdend winkelen via internet, maar de ambitie van eurocommissaris Neelie Kroes om dit percentage gemiddeld op 20 procent te krijgen in 2015, zal waarschijnlijk niet gehaald worden.

 

Nederlanders zijn sowieso aanzienlijk actiever met online aankopen dan de gemiddelde Europeaan: waar in Nederland inmiddels 70 procent van de consumenten webwinkelt, ligt het Europese gemiddelde op 45 procent. De Nederlandse branchevereniging Thuiswinkel.org denkt dat er nog te veel belemmeringen zijn voor het online shoppen in het buitenland: zo zijn er nog 27 verschillende btw-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Back to top