Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Het overgrote deel van de online klanten in Nederland koopt louter bij Nederlandse webwinkels. Slechts één op de zeven Nederlanders heeft afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht bij een buitenlandse e-tailer.

Nederland in kopgroep voor webshoppen

Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie. Dat cijfer ligt nog even laag als een jaar eerder. Nederland is daarmee een uitzondering binnen de EU: in de meeste landen was afgelopen jaar een toename te zien van het aantal consumenten dat bij buitenlandse webwinkels inkopen doet.

 

Vooral in Luxemburg, Malta, Finland en Noorwegen weten klanten internationaal goed de weg te vinden. Nederland zit met een percentage van 14 procent nog wel boven het Europese gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit de cijfers. De Europese Unie zet sterk in op de groei van grensoverschrijdend winkelen via internet, maar de ambitie van eurocommissaris Neelie Kroes om dit percentage gemiddeld op 20 procent te krijgen in 2015, zal waarschijnlijk niet gehaald worden.

 

Nederlanders zijn sowieso aanzienlijk actiever met online aankopen dan de gemiddelde Europeaan: waar in Nederland inmiddels 70 procent van de consumenten webwinkelt, ligt het Europese gemiddelde op 45 procent. De Nederlandse branchevereniging Thuiswinkel.org denkt dat er nog te veel belemmeringen zijn voor het online shoppen in het buitenland: zo zijn er nog 27 verschillende btw-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top