Nederlandse webklant vooral nationaal actief | RetailDetail

Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Nederlandse webklant vooral nationaal actief

Het overgrote deel van de online klanten in Nederland koopt louter bij Nederlandse webwinkels. Slechts één op de zeven Nederlanders heeft afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht bij een buitenlandse e-tailer.

Nederland in kopgroep voor webshoppen

Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie. Dat cijfer ligt nog even laag als een jaar eerder. Nederland is daarmee een uitzondering binnen de EU: in de meeste landen was afgelopen jaar een toename te zien van het aantal consumenten dat bij buitenlandse webwinkels inkopen doet.

 

Vooral in Luxemburg, Malta, Finland en Noorwegen weten klanten internationaal goed de weg te vinden. Nederland zit met een percentage van 14 procent nog wel boven het Europese gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit de cijfers. De Europese Unie zet sterk in op de groei van grensoverschrijdend winkelen via internet, maar de ambitie van eurocommissaris Neelie Kroes om dit percentage gemiddeld op 20 procent te krijgen in 2015, zal waarschijnlijk niet gehaald worden.

 

Nederlanders zijn sowieso aanzienlijk actiever met online aankopen dan de gemiddelde Europeaan: waar in Nederland inmiddels 70 procent van de consumenten webwinkelt, ligt het Europese gemiddelde op 45 procent. De Nederlandse branchevereniging Thuiswinkel.org denkt dat er nog te veel belemmeringen zijn voor het online shoppen in het buitenland: zo zijn er nog 27 verschillende btw-systemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

29/03/2018

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.