Niet alle landen doen mee aan Europees e-commerce klachtenplatform | RetailDetail

Niet alle landen doen mee aan Europees e-commerce klachtenplatform

Niet alle landen doen mee aan Europees e-commerce klachtenplatform
http://www.shutterstock.com/nl/pic-119544880/stock-photo-add-to-cart-button-for-e-commerce-shopping-card-concepts.html?src=rOPre9JKV9_JbysJ0sI8Mg-1-52

Sinds eind februari kunnen Europese online shoppers terecht op een speciale website van de Europese Commissie om klachten rond een online verkoop af te handelen, maar nog niet alle landen hebben zich al aangesloten bij dat platform.

Nog zes maanden tot een jaar

De bedoeling was nochtans dat alle landen zich achter het initiatief zouden zetten, maar voorlopig is dat bij vijf landen - en niet van de minste - niet het geval. Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Polen en Roemenië doen nog niet mee en het zou volgens de Europese Commissie nog zes maanden tot een jaar kunnen duren voor alle landen deelnemen.

 

De nieuwe website handelt de klachten niet zelf af, maar werkt als bemiddelaar die de consument doorstuurt naar de juiste instanties. Zo zou het eenvoudiger moeten zijn om problemen met online aankopen over de grenzen heen op te lossen. Voorlopig is de website echter geen succes: weinig Europese consumenten weten van het bestaan van het initiatief. Dit najaar moet er een campagne van start gaan die de consument bewust moet maken van de website.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.