Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon | RetailDetail

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.

Klant moet product ook gekocht hebben

Amazon heeft al jaren problemen met verkopers die andere partijen inschakelen om positieve reviews van hun producten te schrijven, vaak tegen betaling. Daardoor krijgen ze een betere rating en verkopen ze dus ook beter. Om dat tegen te gaan, mogen klanten voortaan nog maar vijf productreviews per week schrijven. Daarnaast gaat Amazon ook controleren of de persoon die de recensie schrijft ook daadwerkelijk het product heeft gekocht. Enkel boeken, muziekartikelen en video’s vallen niet onder de nieuwe regel.

 

In oktober maakte Amazon het al onmogelijk voor gebruikers om een recensie te plaatsen wanneer ze een product gratis of met een korting hebben gekregen.

 

Voor Amazon zijn betrouwbare recensies bijzonder belangrijk, want een groot deel van het verkoopmodel is er op gebaseerd. Online is er immers geen verkoper die een product kan aanraden en dus moeten klanten vertrouwen op de ervaringen van andere consumenten. Wanneer die echter niet betrouwbaar zijn, straalt dat nadien terug af op Amazon zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.