Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon | RetailDetail

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.

Klant moet product ook gekocht hebben

Amazon heeft al jaren problemen met verkopers die andere partijen inschakelen om positieve reviews van hun producten te schrijven, vaak tegen betaling. Daardoor krijgen ze een betere rating en verkopen ze dus ook beter. Om dat tegen te gaan, mogen klanten voortaan nog maar vijf productreviews per week schrijven. Daarnaast gaat Amazon ook controleren of de persoon die de recensie schrijft ook daadwerkelijk het product heeft gekocht. Enkel boeken, muziekartikelen en video’s vallen niet onder de nieuwe regel.

 

In oktober maakte Amazon het al onmogelijk voor gebruikers om een recensie te plaatsen wanneer ze een product gratis of met een korting hebben gekregen.

 

Voor Amazon zijn betrouwbare recensies bijzonder belangrijk, want een groot deel van het verkoopmodel is er op gebaseerd. Online is er immers geen verkoper die een product kan aanraden en dus moeten klanten vertrouwen op de ervaringen van andere consumenten. Wanneer die echter niet betrouwbaar zijn, straalt dat nadien terug af op Amazon zelf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Eerste Nederlandse Amazon Prime Day op 16 en 17 juli

03/07/2018

Amazon organiseert zijn jaarlijkse Prime Day, met aanbiedingen voor Prime-leden, voor het eerst in Nederland. Anderhalve dag lang krijgen klanten toegang tot exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?