Nieuwe slag tegen online handel nepmerken

Nieuwe slag tegen online handel nepmerken

Het internetbedrijf AltusHost moet van de rechtbank in Den Haag binnen drie dagen een reeks websites waar namaak merkartikelen worden verkocht onbereikbaar maken. Anders wacht het bedrijf een boete tot honderdduizend euro.

Dwangsom van 2500 euro per dag

Dat heeft de rechtbank in Den Haag besloten in een zaak die was aangespannen door een reeks fabrikanten van luxe-goederen. In totaal moeten er vijfentwintig websites geblokkeerd worden omdat hierop replica's van producten van Gucci, Breitling, Chanel en nog veel meer merken worden aangeboden. Als dit niet binnen drie dagen gebeurt, wacht de onderneming een boete van 2500 euro per dag met een maximum van honderdduizend euro.

 

De rechtbank in Den Haag deelde de mening van de klagers dat websites als Breitlingwatches-replica.com en Swissmenwatch.com inbreuk maken op het merkrecht van ondernemingen. AltusHost heeft verschillende datacentra in Europa, waaronder in Amsterdam en Stockholm. De rechtbank vond het redelijk om de host aan te spreken, aangezien de sites vaak eigenaars hebben in landen die het minder nauw nemen met het merkenrecht.

 

De grote fabrikanten van luxe-artikelen voeren een onaflatende strijd tegen namaak-artikelen. Daarbij wordt ook gekeken naar handelssites als Marktplaats.nl en eBay.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top