Nog steeds veel webwinkels onvoldoende bereikbaar

Nog steeds veel webwinkels onvoldoende bereikbaar
Ongeveer 30 procent van de webwinkels is nog altijd slecht bereikbaar. Vrijwel alle topmerken scoren echter qua bereikbaarheid een ruime voldoende.

Grote e-tailers meest beschikbaar

Dat blijkt uit een meting van het bureau Uptrends, dat in de periode van 20 oktober tot en met 20 november een onderzoek heeft uitgevoerd naar de bereikbaarheid van de zestienhonderd bij branchevereniging Thuiswinkel.org aangesloten online retailers. Daarbij werden tijdens de volledige testperiode iedere vijf minuten de voorpagina's van de webwinkels gecontroleerd. Richtlijn was dat internetwinkels minimaal 99,90 procent van de tijd bereikbaar moesten zijn.

 

In totaal voldeden 1100 voorpagina's aan die norm. Daarvan werd bij 20 procent zelfs helemaal geen uitval gemeten. In deze categorie vallen onder meer grote spelers als de Bijenkorf, D-Reizen, Kleertjes.com, Shoeby Fashion en Zalando. Andere grote jongen lieten echter wel een steekje vallen, waaronder Wehkamp.nl (99,8 procent), bol.com (99,3%) en Albert.nl (99,87%).

 

Het slechtst uit de test kwam de webshop Kwaliteitparket.nl, die slechts 79,45 procent van de tijd bereikbaar was. Dat betekent dat de site ruim 157 uur niet bereikbaar was voor mogelijke klanten. De top vijf van de minst bereikbare webwinkels bestaat verder uit Laptopsleeveshop.nl (Uptime 90,35 procent; 74,1 uur onbereikbaar), Wiskunde.ceon.nl (92.46; 57,9 uur), Boerenbond.nl (95,71; 33,0 uur) en ikwensjebeterschap.nl (96,21; 29,1 uur).

Tags: