Omzet E-commerce groeit met 9 procent

Omzet E-commerce groeit met 9 procent

Kopen op internet blijft steeds populairder worden: volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2 is de omzet van internetaankopen vorig jaar met 9 procent gegroeid naar 9,8 miljard euro. Voor dit jaar verwacht Thuiswinkel.org een groei van 8 procent op online aankopen.

Recessie raakt internet niet

Consumenten bestellen steeds vaker via internet. “De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche. Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen blijft het aantal online aankopen maar stijgen”, concludeert Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org. Nederlandse consumenten deden in 2012 in totaal 88 miljoen bestellingen in webwinkels, dat zijn 240.000 bestellingen per dag.

 

De groei komt gedeeltelijk doordat webshoppers een groter aantal bestellingen doen (plus 8 procent). De frequentie van bestellen is inmiddels een grotere groeifactor voor de Nederlandse e-commerce omzet dan de groei van het aantal kopers. Die steeg met 400.000 Nederlanders, oftewel 4 procent tot 10,58 miljoen internetgebruikers. De gemiddelde orderwaarde daalde overigens wel met 4 procent, tot 111 euro per order.

 

Naar 7% aandeel in gehele retail

De omzetgroei van de online markt is te verklaren door een toename van de productbestedingen (plus 12 procent), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 groeide deze omzet harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (plus 6 procent)

 

Een ander onderzoek, van Forrester Research, verwacht inmiddels dat de online retail in Nederland (alleen producten) de komende jaren met gemiddeld 9 procent zal blijven groeien. In 2017 leidt dat er volgens Forrester Research toe dat 7 procent van de retail dan online gebeurt, tegen 5 procent nu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top