Omzet E-commerce groeit met 9 procent | RetailDetail

Omzet E-commerce groeit met 9 procent

Omzet E-commerce groeit met 9 procent

Kopen op internet blijft steeds populairder worden: volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2 is de omzet van internetaankopen vorig jaar met 9 procent gegroeid naar 9,8 miljard euro. Voor dit jaar verwacht Thuiswinkel.org een groei van 8 procent op online aankopen.

Recessie raakt internet niet

Consumenten bestellen steeds vaker via internet. “De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche. Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen blijft het aantal online aankopen maar stijgen”, concludeert Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org. Nederlandse consumenten deden in 2012 in totaal 88 miljoen bestellingen in webwinkels, dat zijn 240.000 bestellingen per dag.

 

De groei komt gedeeltelijk doordat webshoppers een groter aantal bestellingen doen (plus 8 procent). De frequentie van bestellen is inmiddels een grotere groeifactor voor de Nederlandse e-commerce omzet dan de groei van het aantal kopers. Die steeg met 400.000 Nederlanders, oftewel 4 procent tot 10,58 miljoen internetgebruikers. De gemiddelde orderwaarde daalde overigens wel met 4 procent, tot 111 euro per order.

 

Naar 7% aandeel in gehele retail

De omzetgroei van de online markt is te verklaren door een toename van de productbestedingen (plus 12 procent), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 groeide deze omzet harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (plus 6 procent)

 

Een ander onderzoek, van Forrester Research, verwacht inmiddels dat de online retail in Nederland (alleen producten) de komende jaren met gemiddeld 9 procent zal blijven groeien. In 2017 leidt dat er volgens Forrester Research toe dat 7 procent van de retail dan online gebeurt, tegen 5 procent nu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.