Omzet E-commerce groeit met 9 procent

Omzet E-commerce groeit met 9 procent

Kopen op internet blijft steeds populairder worden: volgens de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2 is de omzet van internetaankopen vorig jaar met 9 procent gegroeid naar 9,8 miljard euro. Voor dit jaar verwacht Thuiswinkel.org een groei van 8 procent op online aankopen.

Recessie raakt internet niet

Consumenten bestellen steeds vaker via internet. “De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche. Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen blijft het aantal online aankopen maar stijgen”, concludeert Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org. Nederlandse consumenten deden in 2012 in totaal 88 miljoen bestellingen in webwinkels, dat zijn 240.000 bestellingen per dag.

 

De groei komt gedeeltelijk doordat webshoppers een groter aantal bestellingen doen (plus 8 procent). De frequentie van bestellen is inmiddels een grotere groeifactor voor de Nederlandse e-commerce omzet dan de groei van het aantal kopers. Die steeg met 400.000 Nederlanders, oftewel 4 procent tot 10,58 miljoen internetgebruikers. De gemiddelde orderwaarde daalde overigens wel met 4 procent, tot 111 euro per order.

 

Naar 7% aandeel in gehele retail

De omzetgroei van de online markt is te verklaren door een toename van de productbestedingen (plus 12 procent), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 groeide deze omzet harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (plus 6 procent)

 

Een ander onderzoek, van Forrester Research, verwacht inmiddels dat de online retail in Nederland (alleen producten) de komende jaren met gemiddeld 9 procent zal blijven groeien. In 2017 leidt dat er volgens Forrester Research toe dat 7 procent van de retail dan online gebeurt, tegen 5 procent nu.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top