Omzet online shopping stijgt met 8% in 1e helft van 2013 | RetailDetail

Omzet online shopping stijgt met 8% in 1e helft van 2013

Omzet online shopping stijgt met 8% in 1e helft van 2013

In de eerste zes maanden van 2013 is de omzet van het online winkelen met acht procent gestegen tot een totaal van 5 miljard euro. Dat blijkt uit een rapport van Thuiswinkel.org Markt, dat elke half jaar onderzoek doet naar de online consumentenbestedingen.

Groei vlakt wel af

De stijging van acht procent is nog steeds meer dan degelijk in een periode van recessie, maar is toch lager dan de voorgaande jaren. Toch zien ze het bij Thuiswinkel.org nog meer dan positief in: "Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug", stelt voorzitter Ed Nijpels.

 

Het aantal online bestellingen is immers flink gestegen: in de eerste helft van 2013 werden er 46 miljoen bestellingen gedaan (+10%). Per bestelling wordt er een gemiddeld bedrag van 109 euro gespendeerd. In totaal deden 8,8 miljoen Nederlanders online een bestelling, tegen 8,5 miljoen in dezelfde periode van 2012. Er komen wel steeds minder nieuwe kopers bij, vooral omdat steeds meer mensen ooit al eens iets via het internet gekocht hebben.

 

De verdeling tussen producten en diensten is ongeveer 50-50, met een lichte voorsprong voor producten. Daar steeg de omzet ook meer (+11%) dan bij de verkoop van online diensten, zoals vakanties en verzekeringen (+6%).

 

Speelgoed en hardware sterke stijgers

Binnen de producten is het segment speelgoed opnieuw de sterkste stijger (+24% tot 31 miljoen euro), terwijl ook muziek (+18% tot 53 miljoen euro) en computerhardware (+17% tot 370 miljoen euro) sterke stijgers zijn. Binnen de online diensten blijven reizen de grootste speler (+5% tot bijna 2 miljard euro).

 

"De groei van computerhardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen, waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In oktober worden de cijfers van de online verkopen via mobiel voor de eerste helft van 2013 gepubliceerd.

 

10,5 miljard euro omzet voor 2013

Ook voor de rest van 2013 verwacht Thuiswinkel verdere groei, met 8 procent groei voor het volledige jaar. Dat zou de totale omzet op 10,5 miljard euro brengen. "Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen", zegt Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research, dat het onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org uitvoerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top