Omzet online shopping stijgt met 8% in 1e helft van 2013

Omzet online shopping stijgt met 8% in 1e helft van 2013

In de eerste zes maanden van 2013 is de omzet van het online winkelen met acht procent gestegen tot een totaal van 5 miljard euro. Dat blijkt uit een rapport van Thuiswinkel.org Markt, dat elke half jaar onderzoek doet naar de online consumentenbestedingen.

Groei vlakt wel af

De stijging van acht procent is nog steeds meer dan degelijk in een periode van recessie, maar is toch lager dan de voorgaande jaren. Toch zien ze het bij Thuiswinkel.org nog meer dan positief in: "Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug", stelt voorzitter Ed Nijpels.

 

Het aantal online bestellingen is immers flink gestegen: in de eerste helft van 2013 werden er 46 miljoen bestellingen gedaan (+10%). Per bestelling wordt er een gemiddeld bedrag van 109 euro gespendeerd. In totaal deden 8,8 miljoen Nederlanders online een bestelling, tegen 8,5 miljoen in dezelfde periode van 2012. Er komen wel steeds minder nieuwe kopers bij, vooral omdat steeds meer mensen ooit al eens iets via het internet gekocht hebben.

 

De verdeling tussen producten en diensten is ongeveer 50-50, met een lichte voorsprong voor producten. Daar steeg de omzet ook meer (+11%) dan bij de verkoop van online diensten, zoals vakanties en verzekeringen (+6%).

 

Speelgoed en hardware sterke stijgers

Binnen de producten is het segment speelgoed opnieuw de sterkste stijger (+24% tot 31 miljoen euro), terwijl ook muziek (+18% tot 53 miljoen euro) en computerhardware (+17% tot 370 miljoen euro) sterke stijgers zijn. Binnen de online diensten blijven reizen de grootste speler (+5% tot bijna 2 miljard euro).

 

"De groei van computerhardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen, waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In oktober worden de cijfers van de online verkopen via mobiel voor de eerste helft van 2013 gepubliceerd.

 

10,5 miljard euro omzet voor 2013

Ook voor de rest van 2013 verwacht Thuiswinkel verdere groei, met 8 procent groei voor het volledige jaar. Dat zou de totale omzet op 10,5 miljard euro brengen. "Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen", zegt Frank Sibbel, managing partner bij Blauw Research, dat het onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org uitvoerde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland enkel een kwestie van tijd zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Back to top