Online biedt kansen voor franchisenemers | RetailDetail

Online biedt kansen voor franchisenemers

Online biedt kansen voor franchisenemers

De forse toename van de verkopen via het internet kan gunstig uitdraaien voor franchisenemers, leert een studie van ABN Amro. Maar dan moeten wel goede afspraken worden gemaakt met de formules waarvoor ze werken.

Ieder zijn rechtvaardig deel

Sinds het eerste kwartaal van 2014 stegen de online verkopen van bedrijven in de detailhandel met 50 procent in waarde. Tegelijkertijd blijkt de consument het hierdoor belangrijker te vinden dat in fysieke winkels een deskundige en persoonlijke benadering wordt geboden.

 

Op die combinatie aan behoeften kunnen franchisenemers het best inspelen. Als lokale speler weten ze wat onder hun klanten leeft. Dat laat hen toe om die te voorzien van expertise en service op maat. Tegelijk kunnen ze via de bekendheid van de formule waarvoor ze werken een groter publiek bereiken. Een goede kruisbestuiving kan voor een hogere omzet zorgen, en dat is zowel goed voor de franchisegever als voor de franchisenemer.

 

Veel slechte afspraken

Toch blijkt het in de praktijk minder vlot te lopen dan gewenst. Zo werd bij HEMA enkele jaren geleden ruzie gemaakt over de marketingkosten en de verdeling van omzet over internet. Ook bij Bruna, Albert Heijn, Bakker Bart en Biretco kwam het tot een botsing tussen franchisenemers en franchisegevers.

 

Veel ketens slagen er dus niet in om met hun handelaars goede afspraken te maken over de verdeling van de inkomsten uit de online verkoop. Daardoor valt het moeilijk om de offline en online verkoop vlot te integreren.

 

Volgens ABN AMRO zouden de winkelformules er dan ook goed aan doen om hun franchisenemers te betrekken in hun online strategie. In ruil voor hun bijdrage daaraan hebben ze recht op een reële vergoeding. Dit laatste geldt bijvoorbeeld al voor het feit dat de consument zich in de winkel oriënteert om vervolgens online te kopen. Het vraagstuk hierover wordt trouwens steeds relevanter door het groeitempo van internetverkoop in de detailhandel.

 

Belang franchising sterk gestegen

De groep van de franchisenemers is de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden. Sinds de eeuwwisseling groeide het aantal verkooppunten waarvoor zelfstandige ondernemers werden ingezet van 9.600 naar een kleine 15.800.

 

De omzet die via dit kanaal werd gerealiseerd steeg van 9,6 miljard euro naar 23,3 miljard euro. Sinds 1997 is het aandeel van de verkopen van franchisenemers binnen de gehele detailhandel ongeveer verdubbeld naar meer dan 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.