"Online brillenwinkels duwen fysieke opticiens uit de markt" | RetailDetail

"Online brillenwinkels duwen fysieke opticiens uit de markt"

"Online brillenwinkels duwen fysieke opticiens uit de markt"

Steeds meer online brillenverkopers vinden de weg naar de Nederlandse markt, wat kan leiden tot een verschuiving van de markt. De toekomst van fysieke opticiens ziet er dan ook niet rooskleurig uit...

"Gat in de markt"

Zo opende onlangs het Duitse bedrijf Mister Spex een Nederlandse versie van zijn website. Die brillenwinkel verkocht vorig jaar brillen aan 1,5 miljoen klanten en haalde een omzet van 65 miljoen euro. Doel van het bedrijf is om binnen enkele jaren 10 procent van de Nederlandse markt in handen te hebben en dat door enkel online te verkopen.

 

"Wij zien echt een gat in de markt. In Nederland zijn veel fysieke opticienwinkels, maar online gebeurt er nog weinig", zegt manager Andrea Bergshoef aan het Algemeen Dagblad. Ook Ace&Tate, SmartBuyGlasses en Onyourface verkopen in Nederland al online volledige brillen op sterkte.

 

Grote fysieke ketens als Pearle en Hans Anders stappen voorlopig nog niet mee in die trend. Volgens hen heeft de klant nood aan de fysieke ervaring: "Brillenglazen aanmeten; zien en voelen hoe het montuur op je gezicht staat is iets dat klanten heel graag in een winkel ervaren", aldus Ilse Heemskerk van Grand Vision, het moederbedrijf van onder andere Pearle. Bovendien worden veel brillenwinkels bij grote ketens gerund door franchisenemers, waardoor het lastiger wordt om een webwinkel te openen, zonder op kritiek van die franchisenemers te stuiten.

 

Online goedkoper

De online winkels spreken dat echter tegen en zeggen dat er genoeg alternatieven zijn, zoals virtuele spiegels en de mogelijkheid om brillen thuis uit te proberen. Ook zijn de prijzen online goedkoper, omdat webshops minder kosten hebben.

 

In Duitsland heeft Mister Spex ook een heel netwerk aan opticiens die samenwerken met het bedrijf: zij krijgen een commissie voor elke meting of bril die ze afstellen voor een webwinkelklant. Ook in Nederland moet dat de bedoeling zijn.

 

Volgens e-commercedeskundige Cor Molenaar zal de komst van die online optiekers de markt grondig door elkaar schudden. "De marges in die sector zijn ontzettend hoog. Die zullen flink dalen. Dat zal leiden tot een sanering in de branche, zoals we ook hebben gezien bij kleding- en schoenenwinkels."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.