Online groeit enorm tegen 2020, maar winkels blijven belangrijk | RetailDetail

Online groeit enorm tegen 2020, maar winkels blijven belangrijk

Online groeit enorm tegen 2020, maar winkels blijven belangrijk

In 2020 zal 80 tot 90 procent van de consumenten nog steeds fysieke winkels bezoeken om producten te zien, te voelen en te passen. Tegelijkertijd zal online wel goed zijn voor 52 procent van de aankopen. Winkels kunnen dus alleen bestaan als ze onderdeel zijn van een totale winkelervaring die online en offline naadloos integreert, meent onderzoeksbureau GfK.

Online aandeel groeit van 17 naar 52 procent

Als het aan de consument ligt, zal online retail de komende zeven jaar een enorme groei beleven. Die 52 procent van de totale retailomzet is immers ruim drie keer het huidige omzetaandeel van online, dat nu op 17 procent uitkomt.

 

Interessant is het verschil met de mening van de 460 experts, die ook door de onderzoekers zijn geïnterviewd. De experts zijn veel meer behoudend over de opmars van online en schatten het aandeel van online in de totale retailverkopen anno 2020 in op 36 procent. Een – vergeleken met de consumenten – zeer behoudende inschatting, ondanks het feit dat het bij online niet alleen om thuis bestelde items gaat, maar ook om online orders op het werk of in de winkel.

 

Vervagende grenzen tussen fysiek en virtueel

Omdat het belang van de winkel overeind blijft, kun je stellen dat de winkel veel meer een inspirerende en adviserende rol zal gaan vervullen in de oriëntatiefase. Consumenten worden immers veel meer crossmediaal en zien de grenzen tussen virtuele en fysieke retail vervagen. Eenmaal in de winkel, kan de klant ter plaatse online bestellen om vervolgens de producten thuisbezorgd te krijgen, of op te halen op een plaats en tijdstip die de klant het beste past.

 

Maar voor lang niet alle retailbranches blijft het belang van de winkel overeind. Als het om de aanschaf van kleding, schoenen, sportartikelen, lifestyleartikelen en levensmiddelen gaat, zien de meeste klanten ook anno 2020 nog het belang in van winkelbezoek, op voorwaarde dat de winkels veel meer aandacht moeten besteden aan integratie van online service- en bestelfuncties.

 

Producten als vliegtickets, toegangskaartjes voor evenementen en verzekeringen zullen voor het grootste gedeelte online worden gekocht. Dat geldt volgens het onderzoek ook voor pakketreizen en telecom: de oriëntatie voorafgaande aan de aankoop van goed deze vergelijkbare artikelen gaat online veel sneller en beter.

 

Geen behoefte aan persoonlijke service

Met de opkomst van digitale dienstverlening, zowel in de winkels als elders, neemt ook de vraag naar het delen van persoonlijke gegevens toe. In een tijd van Big Data, waar data-analyse de grondstoffen moeten leveren voor klantenservice op maat, reageren consumenten anno 2013 tweeslachtig. Hoewel 73 procent zegt bereid te zijn om persoonlijke gegevens te verstrekken, is slechts 13 procent voorstander van een volledig gepersonaliseerd aanbod.

 

Dat is vreemd, want juist die persoonlijke dienstverlening die de retailer veel meer relevant maakt voor individuele consumenten is de grote waarde die consumenten in ruil voor het afstaan van hun gegevens terugkrijgen. Toch hoeft die persoonlijke aandacht opeens niet zozeer, aldus de consument. Sterker nog: liefst 42 procent geeft de voorkeur aan een volledig algemeen aanbod.

 

Dit alles geeft te denken en leidt tot de conclusie dat er in de jaren die komen één constante factor waarheid blijft: de consument is en blijft een grillig wezen.

 

 

 

 

Voor het onderzoek Shopping 2020 ondervroeg GfK in samenwerking met verschillende brancheverenigingen bijna 12000 consumenten naar hun wensen en verwachtingen als het om shopping gaat. Het onderzoek is een initiatief van Thuiswinkel.org. Een samenvatting van het onderzoek kunt u hier downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.