Online handel in België kent 15 procent groei | RetailDetail

Online handel in België kent 15 procent groei

Online handel in België kent 15 procent groei

In 2015 is de online handel in België volgens ondernemersorganisatie Comeos met 15 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De totale online omzet komt zo uit op 6,46 miljard euro.

 

440.000 nieuwe klanten

In totaal was de online handel in België vorig jaar goed voor 7,13 procent van de totale omzet. Een jaar eerder was dat nog maar 6,44 procent. Langs de andere kant is het aandeel van de omzet dat naar het buitenland gaat ook met 11 procent gestegen. Momenteel gebeurt 46,8 procent van alle aankopen bij webwinkels over de landsgrenzen.

 

Vorig jaar kwamen er 440.000 nieuwe klanten bij. Jammer genoeg zoeken die hun heil steeds vaker over de grenzen. De concurrentiehandicaps van onze Belgische handelaars geldt voor webshops dubbel en dik: de klant hoeft zich niet eens over de grens te verplaatsen, de buitenlandse webshops komen als het ware naar hem toe. Door arbeidskost, de grotere arbeidsflexibiliteit, door lagere btw, accijnzen en taksen en door goedkopere en snellere leveringen, kunnen die spelers vaak stukken sneller en goedkoper werken”, zegt Dominique Michel, CEO bij Comeos.

 

Eind 2015 is er wel al een sociaal akkoord bereikt om nachtwerk mogelijk te maken binnen de logistieksector bij e-commerce. Zo zullen er binnenkort ook in België ’s nachts orders kunnen verwerkt worden, wat de concurrentiepositie danig zal verbeteren. Ook de loonkloof neemt, dank zij de taks shift, wat af: tegen 2019 zouden we maar een verschil van 16% meer hebben, tegenover de 20% vandaag. Wat natuurlijk nog heel veel is.”

 

Ook de verzendkosten vanuit België moeten volgens Comeos omlaag. “Een pakket van twee kilo vanuit Brussel naar Wenen versturen, kost bijvoorbeeld 32 euro. Maar vanuit Wenen naar Brussel stuur je hetzelfde pakket op voor 14 euro. Er moet dus in de hele logistieke keten werk worden gemaakt van een eerlijk en gelijk speelveld binnen Europa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.