Online heeft 22% marktaandeel | RetailDetail

Online heeft 22% marktaandeel

Online heeft 22% marktaandeel

In het eerste kwartaal van 2014 hebben Nederlanders in totaal 3,63 miljard euro uitgegeven online. Dat houdt in dat het aandeel van de online bestedingen maar liefst 22 procent bedraagt, zo blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor.

26 miljoen aankopen

In het eerste kwartaal werden er 26 miljoen online aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 3,63 miljard euro, evenals een totaal marktaandeel van 22 procent. Bij diensten ligt dat marktaandeel zelfs nog hoger, op 66 procent. Bij producten bedraagt het marktaandeel 11 procent.

 

Nochtans bedroegen ruim driekwart van alle online bestellingen aankopen van fysieke producten, 'slechts' 23 procent van de aankopen waren diensten. Die discrepantie tussen marktaandeel en aantal aankopen valt echter te verklaren door de kleinere markt voor diensten en het gemiddeld hogere kostenplaatje in het dienstensegment, aangezien op basis van effectieve bestedingen de twee segmenten veel korter bij elkaar liggen. Op het vlak van de bestedingen is er zelfs een overwicht voor de diensten, die 58 procent van de online bestedingen voor hun rekening nemen.

 

"Impact veel groter dan gedacht"

"De nieuwste cijfers van online consumentenbestedingen tonen aan dat de impact van online bestedingen op de totale consumentenbestedingen veel groter is dan tot dusverre werd aangenomen", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "In het nieuwe onderzoek vergelijken we online bestedingen van consumenten met de totale bestedingen, gemeten in de 18 marksegmenten en 106 product- en dienstencategorieën. We maken daarbij gebruik van de GOMSEC, de 'Global E-commerce Standard for B2C E-commerce', van de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe."

 

In het eerste kwartaal werd er het meeste geld uitgegeven aan losse vliegtickets en accommodaties. Het grootste aantal aankopen werd daarentegen gedaan in Media & Entertainment, waar 6,88 miljoen keer iets gekocht werd.

 

Van de bevolking die ouder is dan 15 jaar kocht 75 procent minstens een keer iets online, goed voor een totaal van 10,5 miljoen online kopers. Het totale aantal Nederlanders dat ooit wel eens een online aankoop deed is ondertussen al groter dan 90 procent.

 

"Het toenemende aantal bestellingen toont aan dat de barrières van online kopen afnemen. Wij zien dat de sterke groei gerealiseerd wordt doordat het gehele bestel- en bezorgproces van alle gemakken is voorzien", zegt Carlos Mendes Aguiar, Commercieel Directeur bij PostNL.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.