Online kledingverkoop in Nederland stokt

Online kledingverkoop in Nederland stokt

Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar minder gespendeerd aan mode en schoenen. Opvallend is dat het marktaandeel van online modeverkoop weliswaar iets gegroeid is, maar dat online fashion retailers geen euro extra omzet hebben binnengesleept.

Stijging online compenseert daling offline niet

Volgens onderzoeksbureau GfK wisten online schoenverkopers wel meer omzet te winnen, maar bovenmode (-7%) en ondermode (-4%) daalden vorig jaar. "Het jaar 2012 was voor de moderetailers een jaar van overleven, herpositioneren en met name het vizier richten op crosschannelretailing", citeert Twinkle Magazine Gino Thuij van GfK. "Wat in elk geval vast staat, is dat de online groei van fashion de daling van het offline kanaal bij lange na niet heeft weten te compenseren."

 

Het online aandeel in bovenmode nam marginaal toe tot 9,6 procent, maar daarmee wordt de omzetval van de totale branche bij lange na niet gecompenseerd. Alleen online schoenverkopers wisten de matige verkopen van hun collega's in de winkelstraten te compenseren: het online omzetaandeel nam met bijna een kwart toe tot elf procent. Hierbij zijn het de pure webspelers, waaronder Zalando, die het grootste deel van de omzettoename naar zich toetrokken. De extra omzet kwam niet terecht bij crosschannel-opererende winkelketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland enkel een kwestie van tijd zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Back to top