Online kledingverkoop in Nederland stokt | RetailDetail

Online kledingverkoop in Nederland stokt

Online kledingverkoop in Nederland stokt

Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar minder gespendeerd aan mode en schoenen. Opvallend is dat het marktaandeel van online modeverkoop weliswaar iets gegroeid is, maar dat online fashion retailers geen euro extra omzet hebben binnengesleept.

Stijging online compenseert daling offline niet

Volgens onderzoeksbureau GfK wisten online schoenverkopers wel meer omzet te winnen, maar bovenmode (-7%) en ondermode (-4%) daalden vorig jaar. "Het jaar 2012 was voor de moderetailers een jaar van overleven, herpositioneren en met name het vizier richten op crosschannelretailing", citeert Twinkle Magazine Gino Thuij van GfK. "Wat in elk geval vast staat, is dat de online groei van fashion de daling van het offline kanaal bij lange na niet heeft weten te compenseren."

 

Het online aandeel in bovenmode nam marginaal toe tot 9,6 procent, maar daarmee wordt de omzetval van de totale branche bij lange na niet gecompenseerd. Alleen online schoenverkopers wisten de matige verkopen van hun collega's in de winkelstraten te compenseren: het online omzetaandeel nam met bijna een kwart toe tot elf procent. Hierbij zijn het de pure webspelers, waaronder Zalando, die het grootste deel van de omzettoename naar zich toetrokken. De extra omzet kwam niet terecht bij crosschannel-opererende winkelketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

29/03/2018

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.