Online kledingverkoop in Nederland stokt

Online kledingverkoop in Nederland stokt

Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar minder gespendeerd aan mode en schoenen. Opvallend is dat het marktaandeel van online modeverkoop weliswaar iets gegroeid is, maar dat online fashion retailers geen euro extra omzet hebben binnengesleept.

Stijging online compenseert daling offline niet

Volgens onderzoeksbureau GfK wisten online schoenverkopers wel meer omzet te winnen, maar bovenmode (-7%) en ondermode (-4%) daalden vorig jaar. "Het jaar 2012 was voor de moderetailers een jaar van overleven, herpositioneren en met name het vizier richten op crosschannelretailing", citeert Twinkle Magazine Gino Thuij van GfK. "Wat in elk geval vast staat, is dat de online groei van fashion de daling van het offline kanaal bij lange na niet heeft weten te compenseren."

 

Het online aandeel in bovenmode nam marginaal toe tot 9,6 procent, maar daarmee wordt de omzetval van de totale branche bij lange na niet gecompenseerd. Alleen online schoenverkopers wisten de matige verkopen van hun collega's in de winkelstraten te compenseren: het online omzetaandeel nam met bijna een kwart toe tot elf procent. Hierbij zijn het de pure webspelers, waaronder Zalando, die het grootste deel van de omzettoename naar zich toetrokken. De extra omzet kwam niet terecht bij crosschannel-opererende winkelketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Back to top