Online kledingverkoop in Nederland stokt | RetailDetail

Online kledingverkoop in Nederland stokt

Online kledingverkoop in Nederland stokt

Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar minder gespendeerd aan mode en schoenen. Opvallend is dat het marktaandeel van online modeverkoop weliswaar iets gegroeid is, maar dat online fashion retailers geen euro extra omzet hebben binnengesleept.

Stijging online compenseert daling offline niet

Volgens onderzoeksbureau GfK wisten online schoenverkopers wel meer omzet te winnen, maar bovenmode (-7%) en ondermode (-4%) daalden vorig jaar. "Het jaar 2012 was voor de moderetailers een jaar van overleven, herpositioneren en met name het vizier richten op crosschannelretailing", citeert Twinkle Magazine Gino Thuij van GfK. "Wat in elk geval vast staat, is dat de online groei van fashion de daling van het offline kanaal bij lange na niet heeft weten te compenseren."

 

Het online aandeel in bovenmode nam marginaal toe tot 9,6 procent, maar daarmee wordt de omzetval van de totale branche bij lange na niet gecompenseerd. Alleen online schoenverkopers wisten de matige verkopen van hun collega's in de winkelstraten te compenseren: het online omzetaandeel nam met bijna een kwart toe tot elf procent. Hierbij zijn het de pure webspelers, waaronder Zalando, die het grootste deel van de omzettoename naar zich toetrokken. De extra omzet kwam niet terecht bij crosschannel-opererende winkelketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top