Online kledingverkoop in Nederland stokt

Online kledingverkoop in Nederland stokt

Nederlandse consumenten hebben afgelopen jaar minder gespendeerd aan mode en schoenen. Opvallend is dat het marktaandeel van online modeverkoop weliswaar iets gegroeid is, maar dat online fashion retailers geen euro extra omzet hebben binnengesleept.

Stijging online compenseert daling offline niet

Volgens onderzoeksbureau GfK wisten online schoenverkopers wel meer omzet te winnen, maar bovenmode (-7%) en ondermode (-4%) daalden vorig jaar. "Het jaar 2012 was voor de moderetailers een jaar van overleven, herpositioneren en met name het vizier richten op crosschannelretailing", citeert Twinkle Magazine Gino Thuij van GfK. "Wat in elk geval vast staat, is dat de online groei van fashion de daling van het offline kanaal bij lange na niet heeft weten te compenseren."

 

Het online aandeel in bovenmode nam marginaal toe tot 9,6 procent, maar daarmee wordt de omzetval van de totale branche bij lange na niet gecompenseerd. Alleen online schoenverkopers wisten de matige verkopen van hun collega's in de winkelstraten te compenseren: het online omzetaandeel nam met bijna een kwart toe tot elf procent. Hierbij zijn het de pure webspelers, waaronder Zalando, die het grootste deel van de omzettoename naar zich toetrokken. De extra omzet kwam niet terecht bij crosschannel-opererende winkelketens.

Tags: