Online omzet mode groeit 43 procent

Online omzet mode groeit 43 procent

In de eerste helft van 2013 lag de omzet die de Nederlandse modehandelaars via het internet realiseerden 43 procent hoger dan in dezelfde periode van 2012. Van alle modekopers plaatst nu al 18,8% bestellingen online, zo blijkt uit cijfers van GfK.

Grootste groei voor crosschannel

De grootste groei is weggelegd voor crosschannel, oftewel de klassieke modeverkopers die naast hun fysieke winkels nu ook het internet inzetten als verkoopkanaal.

 

Consumenten die zowel in de fysieke winkel kopen als online zorgen trouwens voor de grootste omzet. Eerder onderzoek van GfK leert dat ze gemiddeld 1077 euro per jaar aan kleding besteden. Klanten die alleen in de fysieke winkel langslopen, blijven steken op amper de helft daarvan (590 euro per jaar).

 

Wel zijn zij veel minder merkentrouw, waarschuwt GfK. De marktonderzoeker raadt de ketens dan ook aan om hier meer aandacht voor te hebben: het komt er daarbij op aan de klant goed te leren kennen en hem toegevoegde waarde te verlenen.

 

Crisis geeft reiswebsites klappen

Online verkopen van reizen zitten dan weer in een dip: de sector moest in de eerste helft van 2013 een daling met 1% voor lief nemen, al speelt daarin wellicht ook het effect van de crisis.

 

Inmiddels wordt niettemin 57,2 procent van de totale omzet van de reisbranche gerealiseerd via het internet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Back to top