Online omzet mode groeit 43 procent | RetailDetail

Online omzet mode groeit 43 procent

Online omzet mode groeit 43 procent

In de eerste helft van 2013 lag de omzet die de Nederlandse modehandelaars via het internet realiseerden 43 procent hoger dan in dezelfde periode van 2012. Van alle modekopers plaatst nu al 18,8% bestellingen online, zo blijkt uit cijfers van GfK.

Grootste groei voor crosschannel

De grootste groei is weggelegd voor crosschannel, oftewel de klassieke modeverkopers die naast hun fysieke winkels nu ook het internet inzetten als verkoopkanaal.

 

Consumenten die zowel in de fysieke winkel kopen als online zorgen trouwens voor de grootste omzet. Eerder onderzoek van GfK leert dat ze gemiddeld 1077 euro per jaar aan kleding besteden. Klanten die alleen in de fysieke winkel langslopen, blijven steken op amper de helft daarvan (590 euro per jaar).

 

Wel zijn zij veel minder merkentrouw, waarschuwt GfK. De marktonderzoeker raadt de ketens dan ook aan om hier meer aandacht voor te hebben: het komt er daarbij op aan de klant goed te leren kennen en hem toegevoegde waarde te verlenen.

 

Crisis geeft reiswebsites klappen

Online verkopen van reizen zitten dan weer in een dip: de sector moest in de eerste helft van 2013 een daling met 1% voor lief nemen, al speelt daarin wellicht ook het effect van de crisis.

 

Inmiddels wordt niettemin 57,2 procent van de totale omzet van de reisbranche gerealiseerd via het internet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top