Online omzet mode groeit 43 procent | RetailDetail

Online omzet mode groeit 43 procent

Online omzet mode groeit 43 procent

In de eerste helft van 2013 lag de omzet die de Nederlandse modehandelaars via het internet realiseerden 43 procent hoger dan in dezelfde periode van 2012. Van alle modekopers plaatst nu al 18,8% bestellingen online, zo blijkt uit cijfers van GfK.

Grootste groei voor crosschannel

De grootste groei is weggelegd voor crosschannel, oftewel de klassieke modeverkopers die naast hun fysieke winkels nu ook het internet inzetten als verkoopkanaal.

 

Consumenten die zowel in de fysieke winkel kopen als online zorgen trouwens voor de grootste omzet. Eerder onderzoek van GfK leert dat ze gemiddeld 1077 euro per jaar aan kleding besteden. Klanten die alleen in de fysieke winkel langslopen, blijven steken op amper de helft daarvan (590 euro per jaar).

 

Wel zijn zij veel minder merkentrouw, waarschuwt GfK. De marktonderzoeker raadt de ketens dan ook aan om hier meer aandacht voor te hebben: het komt er daarbij op aan de klant goed te leren kennen en hem toegevoegde waarde te verlenen.

 

Crisis geeft reiswebsites klappen

Online verkopen van reizen zitten dan weer in een dip: de sector moest in de eerste helft van 2013 een daling met 1% voor lief nemen, al speelt daarin wellicht ook het effect van de crisis.

 

Inmiddels wordt niettemin 57,2 procent van de totale omzet van de reisbranche gerealiseerd via het internet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

29/03/2018

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.