Online oriënteren wint nog steeds aan populariteit

Online oriënteren wint nog steeds aan populariteit

Een derde van alle aankopen in fysieke winkels wordt gedaan na online onderzoek door consumenten. Dat percentage zou tot 2018 zelfs kunnen uitgroeien tot 44 procent.

Consumenten googlen naar meer informatie

Na onderzoek onder ruim 13.000 consumenten uit zeven Europese landen, waaronder Nederland, kwam onderzoeksbureau Forrester tot de vaststelling dat Europese winkeliers vorig jaar voor 539 miljard euro aan producten omzetten waarvoor eerst online informatie is gezocht. Het bureau verwacht dat dit bedrag in 2018 nog eens zal stijgen met 381 miljard euro.

 

De meeste research wordt daarbij gedaan voor huishoudelijke apparaten, speelgoed, elektronica, sportartikelen en computers. Meestal wordt die informatie gezocht via zoekmachines, zoals Google, op Amazon en websites van retailers. Niet alle verkopen worden echter door het internet beïnvloed; verwacht wordt dat over 4 jaar nog steeds 52 procent van de verkopen in fysieke winkels wordt gedaan zonder dat eerst het internet wordt geraadpleegd.

 

Een van de redenen voor deze grote groei is het toenemende aantal webwinkels. In april verwachtte onderzoeksbureau Casengo immers dat het aantal webwinkels in 2015 het aantal fysieke winkels in Nederland zou overtreffen. Eind 2013 waren er 59.320 online shops, met vooral kleding en sierraden. Het aantal online winkels steeg vorig jaar met 31 procent en de onderzoekers verwachten dat deze stijging doorzet.

Tags: