Online oriënteren wint nog steeds aan populariteit | RetailDetail

Online oriënteren wint nog steeds aan populariteit

Online oriënteren wint nog steeds aan populariteit

Een derde van alle aankopen in fysieke winkels wordt gedaan na online onderzoek door consumenten. Dat percentage zou tot 2018 zelfs kunnen uitgroeien tot 44 procent.

Consumenten googlen naar meer informatie

Na onderzoek onder ruim 13.000 consumenten uit zeven Europese landen, waaronder Nederland, kwam onderzoeksbureau Forrester tot de vaststelling dat Europese winkeliers vorig jaar voor 539 miljard euro aan producten omzetten waarvoor eerst online informatie is gezocht. Het bureau verwacht dat dit bedrag in 2018 nog eens zal stijgen met 381 miljard euro.

 

De meeste research wordt daarbij gedaan voor huishoudelijke apparaten, speelgoed, elektronica, sportartikelen en computers. Meestal wordt die informatie gezocht via zoekmachines, zoals Google, op Amazon en websites van retailers. Niet alle verkopen worden echter door het internet beïnvloed; verwacht wordt dat over 4 jaar nog steeds 52 procent van de verkopen in fysieke winkels wordt gedaan zonder dat eerst het internet wordt geraadpleegd.

 

Een van de redenen voor deze grote groei is het toenemende aantal webwinkels. In april verwachtte onderzoeksbureau Casengo immers dat het aantal webwinkels in 2015 het aantal fysieke winkels in Nederland zou overtreffen. Eind 2013 waren er 59.320 online shops, met vooral kleding en sierraden. Het aantal online winkels steeg vorig jaar met 31 procent en de onderzoekers verwachten dat deze stijging doorzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.