Online supermarkt in opmars | RetailDetail

Online supermarkt in opmars

Online supermarkt in opmars
http://www.shutterstock.com/nl/pic-147642644/stock-photo--d-supermarket-laptop-isolated-white-background-d-image.html?src=3wRWMwMsvkYlodV6Wdzcpg-1-40

Volgens ABN Amro zal het aandeel van de online supermarkt ook de komende jaren verder blijven stijgen. In 2015 ging het omzetaandeel van de online boodschappen al van 1 procent naar 1,6 procent.

Meer ruimte voor stadsfilialen

De komende tien jaar is er echter nog verdere ruimte voor groei. Volgens ABN Amro zal in 2025 9 procent van alle omzet bij supermarkten online worden gehaald. Dat betekent in totaal een omzet van 3,7 miljard euro. Momenteel is dat nog maar 389 miljoen euro. Van alle uitgaven geeft de Nederlandse consument 17 procent online uit. Dat aandeel zal in 2025 al op 33 procent liggen.

 

Vooral binnen nieuwe doelgroepen zit er nog groei bij de online supermarkten. Daarbij gaat het voornamelijk over het zakelijke segment. Zo haalt Albert Heijn momenteel al 25 tot 30 procent van zijn online omzet uit verkoop aan bedrijven.

 

ABN Amro verwacht dat fysieke supermarkten de strijd met de online spelers zullen aangaan door meer in te zetten op beleving. “Daarbij ligt een nadruk op versproducten en zijn minder droge kruidenierswaren in de schappen te vinden. Ook zal meer achtergrondinformatie over producten verschaft worden, bijvoorbeeld via technologie. Deze technologische ontwikkelingen zullen bijdragen aan de winkelbeleving. Tevens zijn combinaties van supermarkten met horeca- of speciaalzaken mogelijk”, stelt het.

 

Door de opkomst van de online supermarkten zullen er ook steeds meer kleine stadsfilialen komen, waar consumenten snel hun kleine boodschappen, zoals kant-en-klare maaltijden, kunnen doen, terwijl ze de rest online bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.