Online supermarkten winnen terrein

Online supermarkten winnen terrein

De online verkoop van boodschappen neemt in Nederland een voorzichtige vlucht. Intussen maakt 7 procent van consumenten gebruik van de mogelijkheid om te winkelen bij een websupermarkt, tegenover 5 procent vorig jaar.

Meer, vaker en duurder

Consumenten die gebruik maken van deze mogelijkheid, doen dat gemiddeld één keer per maand (ook al meer dan vorig jaar). Online klanten zijn bovendien meer geld gaan uitgeven per bestelling: in 2012 was de gemiddelde besteding 97,42 euro; intussen is dat toegenomen tot 103 euro. Consumenten willen vooral lang houdbare producten bestellen bij de websupermarkt. Het gaat daarbij onder meer om drogisterijartikelen, non-food, diepvries en dranken.

 

Consumenten maken ook steeds meer gebruik van door supermarktketens gelanceerde apps. Intussen zegt 19 procent van de ondervraagden een app op de telefoon te hebben staan en deze ook te gebruiken. De app wordt vooral ingezet om aanbiedingen te bekijken, een boodschappenlijst op te stellen en het controleren van de openingstijden van de winkel.

 

Bij online klanten begint afhalen populairder te worden, vermoedelijk door de snelle groei van het aantal afhaalpunten. In 2012 koos nog 4 procent van de consumenten die online boodschappen doen voor afhalen, inmiddels ligt dit percentage op 9 procent. Het zelf kunnen plannen van het exacte moment van afhalen is de belangrijkste reden voor klanten om voor afhalen te kiezen.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor Deloitte, dat bijna 2500 consumenten ondervroeg over hun online winkelgewoonten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top