Online supermarkten winnen terrein

Online supermarkten winnen terrein

De online verkoop van boodschappen neemt in Nederland een voorzichtige vlucht. Intussen maakt 7 procent van consumenten gebruik van de mogelijkheid om te winkelen bij een websupermarkt, tegenover 5 procent vorig jaar.

Meer, vaker en duurder

Consumenten die gebruik maken van deze mogelijkheid, doen dat gemiddeld één keer per maand (ook al meer dan vorig jaar). Online klanten zijn bovendien meer geld gaan uitgeven per bestelling: in 2012 was de gemiddelde besteding 97,42 euro; intussen is dat toegenomen tot 103 euro. Consumenten willen vooral lang houdbare producten bestellen bij de websupermarkt. Het gaat daarbij onder meer om drogisterijartikelen, non-food, diepvries en dranken.

 

Consumenten maken ook steeds meer gebruik van door supermarktketens gelanceerde apps. Intussen zegt 19 procent van de ondervraagden een app op de telefoon te hebben staan en deze ook te gebruiken. De app wordt vooral ingezet om aanbiedingen te bekijken, een boodschappenlijst op te stellen en het controleren van de openingstijden van de winkel.

 

Bij online klanten begint afhalen populairder te worden, vermoedelijk door de snelle groei van het aantal afhaalpunten. In 2012 koos nog 4 procent van de consumenten die online boodschappen doen voor afhalen, inmiddels ligt dit percentage op 9 procent. Het zelf kunnen plannen van het exacte moment van afhalen is de belangrijkste reden voor klanten om voor afhalen te kiezen.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor Deloitte, dat bijna 2500 consumenten ondervroeg over hun online winkelgewoonten.

Tags: