Online supermarkten winnen terrein | RetailDetail

Online supermarkten winnen terrein

Online supermarkten winnen terrein

De online verkoop van boodschappen neemt in Nederland een voorzichtige vlucht. Intussen maakt 7 procent van consumenten gebruik van de mogelijkheid om te winkelen bij een websupermarkt, tegenover 5 procent vorig jaar.

Meer, vaker en duurder

Consumenten die gebruik maken van deze mogelijkheid, doen dat gemiddeld één keer per maand (ook al meer dan vorig jaar). Online klanten zijn bovendien meer geld gaan uitgeven per bestelling: in 2012 was de gemiddelde besteding 97,42 euro; intussen is dat toegenomen tot 103 euro. Consumenten willen vooral lang houdbare producten bestellen bij de websupermarkt. Het gaat daarbij onder meer om drogisterijartikelen, non-food, diepvries en dranken.

 

Consumenten maken ook steeds meer gebruik van door supermarktketens gelanceerde apps. Intussen zegt 19 procent van de ondervraagden een app op de telefoon te hebben staan en deze ook te gebruiken. De app wordt vooral ingezet om aanbiedingen te bekijken, een boodschappenlijst op te stellen en het controleren van de openingstijden van de winkel.

 

Bij online klanten begint afhalen populairder te worden, vermoedelijk door de snelle groei van het aantal afhaalpunten. In 2012 koos nog 4 procent van de consumenten die online boodschappen doen voor afhalen, inmiddels ligt dit percentage op 9 procent. Het zelf kunnen plannen van het exacte moment van afhalen is de belangrijkste reden voor klanten om voor afhalen te kiezen.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor Deloitte, dat bijna 2500 consumenten ondervroeg over hun online winkelgewoonten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.