Online supermarkten winnen terrein

Online supermarkten winnen terrein

De online verkoop van boodschappen neemt in Nederland een voorzichtige vlucht. Intussen maakt 7 procent van consumenten gebruik van de mogelijkheid om te winkelen bij een websupermarkt, tegenover 5 procent vorig jaar.

Meer, vaker en duurder

Consumenten die gebruik maken van deze mogelijkheid, doen dat gemiddeld één keer per maand (ook al meer dan vorig jaar). Online klanten zijn bovendien meer geld gaan uitgeven per bestelling: in 2012 was de gemiddelde besteding 97,42 euro; intussen is dat toegenomen tot 103 euro. Consumenten willen vooral lang houdbare producten bestellen bij de websupermarkt. Het gaat daarbij onder meer om drogisterijartikelen, non-food, diepvries en dranken.

 

Consumenten maken ook steeds meer gebruik van door supermarktketens gelanceerde apps. Intussen zegt 19 procent van de ondervraagden een app op de telefoon te hebben staan en deze ook te gebruiken. De app wordt vooral ingezet om aanbiedingen te bekijken, een boodschappenlijst op te stellen en het controleren van de openingstijden van de winkel.

 

Bij online klanten begint afhalen populairder te worden, vermoedelijk door de snelle groei van het aantal afhaalpunten. In 2012 koos nog 4 procent van de consumenten die online boodschappen doen voor afhalen, inmiddels ligt dit percentage op 9 procent. Het zelf kunnen plannen van het exacte moment van afhalen is de belangrijkste reden voor klanten om voor afhalen te kiezen.

 

Dat alles blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor Deloitte, dat bijna 2500 consumenten ondervroeg over hun online winkelgewoonten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top