Online uitgaven Nederlanders groeien met 8,5% | RetailDetail

Online uitgaven Nederlanders groeien met 8,5%

Online uitgaven Nederlanders groeien met 8,5%

In 2013 zijn de online bestedingen van Nederlanders met 8,5 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, en oveschrijden zo de mijlpaal van de tien miljard euro.

Aantal orders groeit

In totaal gaven Nederlanders in 2013 10,6 miljard euro uit op het internet, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor 2013. Die groei was vooral te danken aan het groeiend aantal aankopen: dat aantal steeg met elf procent naar bijna 100 miljoen bestellingen. "Online aankopen doen wordt steeds meer een gewoonte voor de consument", zegt Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org.

 

Gemiddeld deden online kopers negen bestellingen per persoon in 2013, tegenover acht vorig jaar. "Waar een online bestelling vroeger nog bijzonder was, is online bestellen voor consumenten 'gewoon' geworden. Zij bestellen vaker via internet en ook voor kleinere bedragen", zegt Frank Sibbel van Blauw Research, dat het onderzoek uitvoerde.

 

Het gemiddelde bedrag per online order daalde wel lichtjes van 111 euro in 2012 naar 109 euro in 2013, maar dat werd ruim gecompenseerd door het veel hogere aantal bestellingen.

 

Mobiel stuwt groei

10,8 miljoen Nederlanders deden een online aankoop, een stijging van twee procent. Die groei begint stilaan af te vlakken en dus zijn het vooral ervaren shoppers die online winkelen.

 

De grootste groeier was het segment speelgoed, waar de omzet steeg naar 105 miljoen euro (+27%). Ook muziek (+19% naar 123 miljoen euro), telecom (+16% naar 1,5 miljard euro) en kleding (+16% naar 850 miljoen euro) groeiden sterk.

 

In 2014 wordt er een verdere groei verwacht, vooral te danken aan de doorbraak van mobiel shoppen. Meer dan 2 miljoen Nederlanders kopen momenteel al via smartphone of tablet en dat aantal zal enkel maar stijgen. Een groei van negen tot tien procent, naar bijna 12 miljard euro, wordt verwacht dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.