Aantal orders groeit
In totaal gaven Nederlanders in 2013 10,6 miljard euro uit op het internet, blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor 2013. Die groei was vooral te danken aan het groeiend aantal aankopen: dat aantal steeg met elf procent naar bijna 100 miljoen bestellingen. “Online aankopen doen wordt steeds meer een gewoonte voor de consument”, zegt Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org.
Gemiddeld deden online kopers negen bestellingen per persoon in 2013, tegenover acht vorig jaar. “Waar een online bestelling vroeger nog bijzonder was, is online bestellen voor consumenten ‘gewoon’ geworden. Zij bestellen vaker via internet en ook voor kleinere bedragen”, zegt Frank Sibbel van Blauw Research, dat het onderzoek uitvoerde.
Het gemiddelde bedrag per online order daalde wel lichtjes van 111 euro in 2012 naar 109 euro in 2013, maar dat werd ruim gecompenseerd door het veel hogere aantal bestellingen.
Mobiel stuwt groei
10,8 miljoen Nederlanders deden een online aankoop, een stijging van twee procent. Die groei begint stilaan af te vlakken en dus zijn het vooral ervaren shoppers die online winkelen.
De grootste groeier was het segment speelgoed, waar de omzet steeg naar 105 miljoen euro (+27%). Ook muziek (+19% naar 123 miljoen euro), telecom (+16% naar 1,5 miljard euro) en kleding (+16% naar 850 miljoen euro) groeiden sterk.
In 2014 wordt er een verdere groei verwacht, vooral te danken aan de doorbraak van mobiel shoppen. Meer dan 2 miljoen Nederlanders kopen momenteel al via smartphone of tablet en dat aantal zal enkel maar stijgen. Een groei van negen tot tien procent, naar bijna 12 miljard euro, wordt verwacht dit jaar.