Online verkoop FMCG fors gestegen in 2016 | RetailDetail

Online verkoop FMCG fors gestegen in 2016

Online verkoop FMCG fors gestegen in 2016
Shutterstock

In 2016 is de online verkoop van 'fast moving consumer goods', producten met een korte levensduur, gegroeid met 26%. De online omzet is nu goed voor 35% van de totale omzetgroei wereldwijd.

Verenigde Staten blijft voorlopig achter

De online verkoop van FMGC groeide het snelste in enkele grote markten in Azië, zoals China (+53%) en Zuid-Korea (+40%). In Zuid-Korea wordt ondertussen net geen 20% van FMCG online gekocht. In Europa deden vooral Spanje (+29%) en Portugal (+24%) het goed, maar ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was er nog steeds sprake van een groei van 8%.

 

In de Verenigde Staten zijn de cijfers minder indrukwekkend: daar wordt momenteel slechts 1,5% van dergelijke producten online gekocht. Dankzij initiatieven van onder andere Amazon en Walmart moet daar de komende jaren wel verandering in komen.

 

Grotere uitgaven online

Het is ook geen verrassing dat Zuid-Korea ook de dans leidt als wordt gekeken naar de hoeveelheid gezinnen die al eens online kopen. In 2016 steeg dat aandeel naar 69,4%, in China was dat ook 54,6%. Ter vergelijking, in het Verenigd Koninkrijk, de meest ontwikkelde Europese markt, is dat slechts 27,5%. Gezinnen in het Verenigd Koninkrijk doen wel het vaakst online aankopen, namelijk 15,4 aankopen per jaar. In Zuid-Korea zijn dat 15,2 aankopen per jaar.

 

De gemiddelde uitgave is online wel stukken hoger dan offline. Vooral in het Verenigd Koninkrijk waar online 4,5 keer meer wordt uitgegeven per aankoop dan offline. Ook in landen als Spanje, Frankrijk en Zuid-Korea wordt per online aankoop meer dan twee keer zoveel uitgegeven dan offline.

 

“E-commerce is goed voor 4,6% van de FMCG-markt wereldwijd, maar is wel goed voor 35% van de groei”, zegt Eric Batty van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel, dat verantwoordelijk is voor dit onderzoek. “E-commerce bereikt dan nog maar een klein deel van de consumenten, maar het is niet verrassend dat producenten fors investeren in dit kanaal.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.