Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker | RetailDetail

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker
Shutterstock

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Helft goedkoper dan Amazon

Een duizendtal mensen mogen testen hoe de Tmall Genie X1, zoals het toestel werd gedoopt, kan reageren op steminstructies. Zo kan de speaker vertellen welk weer het wordt, online bestellingen plaatsen of aangesloten toestellen besturen.

 

De Tmall Genie X1 heeft een prijskaartje van 499 yuan, slechts 65 euro. Dat is meer dan de helft goedkoper dan de Echo, die voor 180 euro over de toonbank gaat. Ook toestellen van andere concurrenten zijn een stuk duurder. Amazon heeft wel een kleinere versie van zijn speaker, de Echo Dot, die voor slechts 60 euro wordt verkocht.

 

Ook Tencent en Baidu, twee concurrenten van Amazon en Alibaba, maken werk van een eigen slimme speaker, en dat is geen toeval. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden 4,2 miljoen slimme speakers verkocht. Dat waren er bijna zeven keer meer dan een jaar eerder. Amazon heeft momenteel wel 90% van de markt in handen. De totale markt zou dit jaar maar liefst negentig miljard dollar (tachtig miljard euro) waard zijn, maar de markt van de aankopen die via de speakers in de eigen webshop geplaatst worden is nog eens vele malen groter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

31/05/2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.