Ook Coop wil eigen e-commerceplatform

Ook Coop wil eigen e-commerceplatform

Na C1000 en Albert Heijn maakt nu ook supermarktketen Coop werk van zijn internetstrategie. Naar het voorbeeld van één van de distributeurs-franchisenemers, wil Coop Supermarkten het nog voor het jaareinde mogelijk maken om in al zijn winkels boodschappen te laten leveren of afhalen.

Franchisenemer geeft het voorbeeld

“De ambitie is om nog dit jaar formulebreed met e-commerce te starten,” vertrouwde communicatiemanager Chris van Gelder vakwebsite Twinkle toe. Het systeem waarop die internethandel gebouwd zou worden, zou mogelijk dat van franchisenemer Johan Dekker zijn, die met de webshop cooponline.nl zelf al een module uitdacht. Zijn site is ondertussen zelfs al uitgegroeid tot een platform waar ook andere franchisenemers zich bij hebben aangesloten.

 

Toch is het nog niet zeker dat Coop Dekkers systeem zal recupereren. “De intentie is gebruik te gaan maken van wat voorhanden is, maar het is ook mogelijk dat we toch besluiten iets nieuws te ontwikkelen,” liet Van Gelder optekenen. Duidelijk is wel dat de online verkoopmodule zowel de eigen filialen als de franchisewinkels zal integreren.

 

Coop Supermarkten is met drie formules (CoopCompact, Coop en Supercoop) goed voor 212 winkels in Nederland. Zowat 40% daarvan is in eigen beheer, de overige supermarkten worden uitgebaat door franchisenemers. Op de recent vernieuwde website kunnen op dit moment enkel foto’s en gebak online worden besteld.

Tags: