Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels | RetailDetail

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels
Foto: rvolkan / Shutterstock.com

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

 

Winkelkar automatisch scannen

Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze (en op termijn personeelloze) winkels van Amazon Go experimenteren zowat alle grote retailers met automatische of mobiele scan- en afrekentechnieken, zodat klanten niet meer hoeven aan te schuiven aan de kassa’s. 

 

Ook Microsoft wil zijn steentje bijdragen aan die evolutie, vertellen verschillende bronnen aan Reuters: het softwarebedrijf zou een eigen technologie ontwikkelen die volgt wat shoppers aan hun winkelkar toevoegen. Microsoft zou zelfs al prototypes aan verschillende retailers overal ter wereld hebben getoond en gesprekken hebben gevoerd met Walmart rond een eventuele samenwerking.

 

De technologie waar Microsoft aan werkt, moet retailers helpen in hun concurrentiestrijd met vooral Amazon Go. Zelf voelt de technologiereus de concurrentie van Amazon immers ook stevig: op het gebied van clouddiensten is Microsoft de nummer twee in de markt, na de voormalige boekenwebshop uit Seattle. De computerspecialist wil daarom via ondersteunende diensten een bondgenoot voor de retailsector worden.

 

Uitdaging: goedkoop genoeg zijn

In Redmond heeft Microsoft al een eigen retailbelevingscentrum, waar het onder meer de basistoepassingen voor geautomatiseerde kassa’s in winkels toont. Er zou nu ook een team van 10 tot 15 mensen binnen de afdeling artificiële intelligentie voor business bezig zijn met een reeks nieuwe toepassingen voor in winkels. Zelfs een voormalige Amazon Go-expert zou in dienst zijn genomen om camera’s op winkelkarren te helpen installeren, zodat het mogelijk wordt om automatisch te registreren wat mensen kopen. Ook de rol van de smartphone in het winkelproces wordt binnen het team bekeken.

 

Een zestal partners van Microsoft werken bovendien zelf aan kassaloze systemen, op basis van de clouddiensten van het bedrijf. Het is weliswaar de uitdaging om de technologieën voor de retailsector, die al met flinterdunne marges kampt, goedkoop genoeg te maken. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.