Ook in toekomst klein marktaandeel voor online boodschappen

Ook in toekomst klein marktaandeel voor online boodschappen

Het marktaandeel voor online boodschappen in Nederland blijft redelijk klein. Voorlopig schommelt het ergens rond 1,1 procent en volgens analisten zal dat ook de komende periode nog zo blijven.

Te optimistische analyses

Een analyse van de EFMI Business School stelt dat de onlineverkoop voor de meeste Nederlandse supermarktketens ook in 2020 of 2025 te weinig schaalgrootte zal hebben om rendabel te zijn. Het is daarmee een stuk minder optimistisch dan eerder prognoses.


Heel wat eerdere onderzoeken gingen ervan uit dat de internetverkoop over tien jaar goed zal zijn voor 10 tot 15 procent, maar volgens het EFMI is dat cijfer nergens op gebaseerd. "In Engeland en andere markten zie je een vrij lineaire groei", zegt onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van EFMI. "De groei is niet exponentieel. Veel prognoses komen uit de onderbuik of zijn gebaseerd op de internetverkopen in de non-foodmarkt. Dan dreigt het enthousiasme te groot te worden."


Verschillende factoren

Het Verenigd Koninkrijk is de Europese koploper op vlak van de onlineverkoop van boodschappen, met een marktaandeel van 5 procent op de totale omzet. Als Nederland hetzelfde groeitempo kent als het Verenigd Koninkrijk, dan zal de onlineverkoop in 2020 een marktaandeel hebben van 2,8 procent en in 2025 van 5 procent.


Het EFMI gaat er wel van uit dat het in Nederland iets sneller kan gaan als de service sneller ingeburgerd geraakt of als er een ruimere keuze aan bezorgdiensten komt. Ook nieuwe aanbieders en nieuwe technologie kunnen de markt aanzwengelen.


Afhankelijk van de verschillende factoren verwacht het EFMI dat het marktaandeel van online boodschappen over tien jaar zal uitkomen tussen 4 en 7,5 procent. Toch zullen enkel Albert Heijn en Jumbo zicht hebben op een rendabel verdienmodel, en dat is dan nog in het meest optimistische scenario. Momenteel is 80 procent van de online markt in handen van Albert Heijn.

Tags: