'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

De Nederlandse retailtycoon Roland Kahn gelooft niets van de verhalen dat de traditionele winkelstraat ten dode opgeschreven zou zijn als gevolg van de opmars van webwinkels. Hij vindt zelfs dat de groei van de online omzet helemaal niet zo spectaculair is als veel analisten willen doen geloven.

'Vervanging van postorder, niet veel meer'

Kahn is eigenaar van winkelketens als Coolcat, Wonder Woman, America Today, MS Mode en van het lingeriemerk Sapph. Hij geldt als een van de belangrijkste retailondernemers van het land met winkels in vrijwel iedere plaats. Hij zegt in een interview met Twinkle Magazine internet te zien als een extra distributiekanaal, maar ook niet meer dan dat.

 

"In tien jaar tijd is het aandeel van internet in de retailverkopen opgelopen tot 11 procent. Niemand vermeldt daar echter bij dat daarvoor de catalogi van postorderbedrijven goed waren voor 7 tot 8 procent van die omzet. Dus zo spectaculair is het allemaal niet."

 

Toch ook gezwicht voor online

Dat neemt niet weg dat ook hij inzet op online verkoop: eind maart lanceerde Coolcat een vernieuwde webshop en later dit jaar komt ook de winkelketen America Today met een online winkel. Volgens Kahn is het ook zeker niet te laat om nu met webwinkels te komen. "De meeste webshops hebben jarenlang geld verloren en ik heb een hekel aan geld verliezen", laat hij optekenen. "Denk je dat mensen die bij America Today kopen, niet in onze webwinkels gaan kopen omdat we die 'te laat' hebben geopend?"

 

Voorlopig is Kahn met zijn webwinkels nog op zoek naar de juiste formule. Zo verzorgt Coolcat het hele e-commercetraject zelf, terwijl bij MS Mode is gekozen voor een externe dienstverlener. "Zo kunnen we kijken wat voor ons het voordeligst is; wat biedt de beste performance tegen de laagste kosten?" Volgens Kahn hebben veel online modewinkels weinig winstpotentieel omdat er enorm veel retouren zijn.

 

De winkels, waar klanten hun pakketje komen terugbrengen, zorgen ervoor dat die kosten bij Coolcat onder controle blijft. Een nieuwe functionaliteit op de websites, waardoor klanten hun maat beter kunnen inschatten, moet het aantal retouren verder terugbrengen. Hoe die functionaliteit eruit komt te zien, wil Kahn nog niet kwijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland enkel een kwestie van tijd zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Back to top