'Opmars van online omzet niet zo spectaculair' | RetailDetail

'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

De Nederlandse retailtycoon Roland Kahn gelooft niets van de verhalen dat de traditionele winkelstraat ten dode opgeschreven zou zijn als gevolg van de opmars van webwinkels. Hij vindt zelfs dat de groei van de online omzet helemaal niet zo spectaculair is als veel analisten willen doen geloven.

'Vervanging van postorder, niet veel meer'

Kahn is eigenaar van winkelketens als Coolcat, Wonder Woman, America Today, MS Mode en van het lingeriemerk Sapph. Hij geldt als een van de belangrijkste retailondernemers van het land met winkels in vrijwel iedere plaats. Hij zegt in een interview met Twinkle Magazine internet te zien als een extra distributiekanaal, maar ook niet meer dan dat.

 

"In tien jaar tijd is het aandeel van internet in de retailverkopen opgelopen tot 11 procent. Niemand vermeldt daar echter bij dat daarvoor de catalogi van postorderbedrijven goed waren voor 7 tot 8 procent van die omzet. Dus zo spectaculair is het allemaal niet."

 

Toch ook gezwicht voor online

Dat neemt niet weg dat ook hij inzet op online verkoop: eind maart lanceerde Coolcat een vernieuwde webshop en later dit jaar komt ook de winkelketen America Today met een online winkel. Volgens Kahn is het ook zeker niet te laat om nu met webwinkels te komen. "De meeste webshops hebben jarenlang geld verloren en ik heb een hekel aan geld verliezen", laat hij optekenen. "Denk je dat mensen die bij America Today kopen, niet in onze webwinkels gaan kopen omdat we die 'te laat' hebben geopend?"

 

Voorlopig is Kahn met zijn webwinkels nog op zoek naar de juiste formule. Zo verzorgt Coolcat het hele e-commercetraject zelf, terwijl bij MS Mode is gekozen voor een externe dienstverlener. "Zo kunnen we kijken wat voor ons het voordeligst is; wat biedt de beste performance tegen de laagste kosten?" Volgens Kahn hebben veel online modewinkels weinig winstpotentieel omdat er enorm veel retouren zijn.

 

De winkels, waar klanten hun pakketje komen terugbrengen, zorgen ervoor dat die kosten bij Coolcat onder controle blijft. Een nieuwe functionaliteit op de websites, waardoor klanten hun maat beter kunnen inschatten, moet het aantal retouren verder terugbrengen. Hoe die functionaliteit eruit komt te zien, wil Kahn nog niet kwijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

Retail belangrijkste groeimotor voor Artificiële Intelligentie

29/03/2018

Retailbedrijven zullen dit jaar omgerekend een slordige 2,76 miljard euro investeren in Artificiële Intelligentie. Daarmee zijn ze volgens onderzoeksbureau IDC de grootste motor van AI wereldwijd, nog vóór de banksector.