'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

De Nederlandse retailtycoon Roland Kahn gelooft niets van de verhalen dat de traditionele winkelstraat ten dode opgeschreven zou zijn als gevolg van de opmars van webwinkels. Hij vindt zelfs dat de groei van de online omzet helemaal niet zo spectaculair is als veel analisten willen doen geloven.

'Vervanging van postorder, niet veel meer'

Kahn is eigenaar van winkelketens als Coolcat, Wonder Woman, America Today, MS Mode en van het lingeriemerk Sapph. Hij geldt als een van de belangrijkste retailondernemers van het land met winkels in vrijwel iedere plaats. Hij zegt in een interview met Twinkle Magazine internet te zien als een extra distributiekanaal, maar ook niet meer dan dat.

 

"In tien jaar tijd is het aandeel van internet in de retailverkopen opgelopen tot 11 procent. Niemand vermeldt daar echter bij dat daarvoor de catalogi van postorderbedrijven goed waren voor 7 tot 8 procent van die omzet. Dus zo spectaculair is het allemaal niet."

 

Toch ook gezwicht voor online

Dat neemt niet weg dat ook hij inzet op online verkoop: eind maart lanceerde Coolcat een vernieuwde webshop en later dit jaar komt ook de winkelketen America Today met een online winkel. Volgens Kahn is het ook zeker niet te laat om nu met webwinkels te komen. "De meeste webshops hebben jarenlang geld verloren en ik heb een hekel aan geld verliezen", laat hij optekenen. "Denk je dat mensen die bij America Today kopen, niet in onze webwinkels gaan kopen omdat we die 'te laat' hebben geopend?"

 

Voorlopig is Kahn met zijn webwinkels nog op zoek naar de juiste formule. Zo verzorgt Coolcat het hele e-commercetraject zelf, terwijl bij MS Mode is gekozen voor een externe dienstverlener. "Zo kunnen we kijken wat voor ons het voordeligst is; wat biedt de beste performance tegen de laagste kosten?" Volgens Kahn hebben veel online modewinkels weinig winstpotentieel omdat er enorm veel retouren zijn.

 

De winkels, waar klanten hun pakketje komen terugbrengen, zorgen ervoor dat die kosten bij Coolcat onder controle blijft. Een nieuwe functionaliteit op de websites, waardoor klanten hun maat beter kunnen inschatten, moet het aantal retouren verder terugbrengen. Hoe die functionaliteit eruit komt te zien, wil Kahn nog niet kwijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Back to top