'Opmars van online omzet niet zo spectaculair' | RetailDetail

'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

'Opmars van online omzet niet zo spectaculair'

De Nederlandse retailtycoon Roland Kahn gelooft niets van de verhalen dat de traditionele winkelstraat ten dode opgeschreven zou zijn als gevolg van de opmars van webwinkels. Hij vindt zelfs dat de groei van de online omzet helemaal niet zo spectaculair is als veel analisten willen doen geloven.

'Vervanging van postorder, niet veel meer'

Kahn is eigenaar van winkelketens als Coolcat, Wonder Woman, America Today, MS Mode en van het lingeriemerk Sapph. Hij geldt als een van de belangrijkste retailondernemers van het land met winkels in vrijwel iedere plaats. Hij zegt in een interview met Twinkle Magazine internet te zien als een extra distributiekanaal, maar ook niet meer dan dat.

 

"In tien jaar tijd is het aandeel van internet in de retailverkopen opgelopen tot 11 procent. Niemand vermeldt daar echter bij dat daarvoor de catalogi van postorderbedrijven goed waren voor 7 tot 8 procent van die omzet. Dus zo spectaculair is het allemaal niet."

 

Toch ook gezwicht voor online

Dat neemt niet weg dat ook hij inzet op online verkoop: eind maart lanceerde Coolcat een vernieuwde webshop en later dit jaar komt ook de winkelketen America Today met een online winkel. Volgens Kahn is het ook zeker niet te laat om nu met webwinkels te komen. "De meeste webshops hebben jarenlang geld verloren en ik heb een hekel aan geld verliezen", laat hij optekenen. "Denk je dat mensen die bij America Today kopen, niet in onze webwinkels gaan kopen omdat we die 'te laat' hebben geopend?"

 

Voorlopig is Kahn met zijn webwinkels nog op zoek naar de juiste formule. Zo verzorgt Coolcat het hele e-commercetraject zelf, terwijl bij MS Mode is gekozen voor een externe dienstverlener. "Zo kunnen we kijken wat voor ons het voordeligst is; wat biedt de beste performance tegen de laagste kosten?" Volgens Kahn hebben veel online modewinkels weinig winstpotentieel omdat er enorm veel retouren zijn.

 

De winkels, waar klanten hun pakketje komen terugbrengen, zorgen ervoor dat die kosten bij Coolcat onder controle blijft. Een nieuwe functionaliteit op de websites, waardoor klanten hun maat beter kunnen inschatten, moet het aantal retouren verder terugbrengen. Hoe die functionaliteit eruit komt te zien, wil Kahn nog niet kwijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top