Otto verliest terrein op Amazon en Zalando | RetailDetail

Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

Otto verliest terrein op Amazon en Zalando

De Duitse internetreus Otto investeert de komende jaren 300 miljoen euro in een mobiel platform en een nieuwe modewebshop voor hippe twintigers. Dat is nodig, want het concern kan het groeitempo van concurrenten Amazon en Zalando niet bijhouden.

Duitse e-commerce groeit sneller dan Otto

Otto, in 1949 opgericht als postorderbedrijf, is met een honderdtal e-shops in 20 landen uitgegroeid tot de op één na grootste Europese e-commercespeler. De groep sloot zijn gebroken boekjaar 2013-2014 (tot 28 februari) af met een omzetstijging van 400 miljoen euro tot 6 miljard euro (+7,6%).

 

Dat is op zich niet slecht, maar wel minder goed dan de Duitse e-commerce in haar geheel (die groeide in 2013 met liefst 12% tot 33 miljard euro) en vooral slechter dan grote concurrenten Amazon en Zalando. Zo steeg de omzet van Amazon-Duitsland met 21% tot 10,5 miljard dollar (ca. 7,5 miljard euro), terwijl Zalando er zomaar even 52% op vooruitging tot 1,76 miljard euro.

 

Focus op jonger én mobiel publiek

Otto wil tegen 2015 een omzet van 8 miljard euro draaien en tegen 2016 het aandeel van m-tail opdrijven tot 50%. Eén op de twee Duitsers heeft vandaag immers een smartphone en één op de vijf gebruikt een tablet. Om dat dubbel doel te halen, investeert het concern een slordige 300 miljoen euro in nieuwe software voor de website en mobiele betaaldochter Yapital.

 

Daarnaast stelt vice-voorzitter Rainer Hillebrand ook een nieuw online-ecosysteem voor jonge modebewuste dames in het vooruitzicht. Daarmee wil Otto, dat nu een ietwat ouder publiek aanspreekt, de jonge twintigers bereiken die nu massaal voor Zalando of het Britse ASOS kiezen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.