'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

Het invoeren van afhaalpunten levert webwinkeliers geen grote logistieke winst op. Sterker nog, volgens onderzoek is het bezorgen van pakjes aan de deur goedkoper dan het laten oppikken van zo'n pakje bij een afhaalpunt.

Gemak belangrijkste USP

Logistiek expert Walther Ploos van de Vrije Universiteit in Amsterdam meent dat "Webwinkeliers ten onrechte denken dat afhalen goedkoper is. Een pakket aan huis bezorgen kost tussen 2,50 en 5 euro, bij een bemand ophaalpunt ligt dat rond 7 euro." Ploos was jaren geleden betrokken bij een proef waarbij klanten pakjes konden afhalen bij tankstations van Texaco.

 

Volgens Ploos druist ophalen ook in tegen de logica: "De klanten winkelen op internet vanwege het gemak. En gemak betekent niet dat je aan het einde van de dag met een paar honderd anderen ergens het pakketje moet ophalen."Volgens hem zijn onbemande kluizen waar de klant met een code zijn pakje kan ophalen overigens duurder dan ze lijken: "Een kluisje kost een euro per dag, maar mensen laten de bestelling meerder dagen liggen. Dit kan alleen op plekken waar heel veel mensen komen, zoals treinstations."


20 tot 40% pakjes niet afgehaald

Ook webshopprofessor Cor Molenaar is niet positief over af te halen bestellingen: hij wijst erop dat een hoog percentage bestellingen bij ketens als Hema en H&M helemaal niet wordt afgehaald. Dat zou gaan om 20 tot 40 procent van de bestellingen. "'s Avonds op de bank, met een glaasje wijn in de hand, bestellen mensen iets. Maar de dag erna gaan ze zich afvragen of ze het echt wel nodig hebben. Levering op dezelfde dag is daarom belangrijk, de klant krijgt de bestelling als hij nog in de koopemotie zit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top