'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

Het invoeren van afhaalpunten levert webwinkeliers geen grote logistieke winst op. Sterker nog, volgens onderzoek is het bezorgen van pakjes aan de deur goedkoper dan het laten oppikken van zo'n pakje bij een afhaalpunt.

Gemak belangrijkste USP

Logistiek expert Walther Ploos van de Vrije Universiteit in Amsterdam meent dat "Webwinkeliers ten onrechte denken dat afhalen goedkoper is. Een pakket aan huis bezorgen kost tussen 2,50 en 5 euro, bij een bemand ophaalpunt ligt dat rond 7 euro." Ploos was jaren geleden betrokken bij een proef waarbij klanten pakjes konden afhalen bij tankstations van Texaco.

 

Volgens Ploos druist ophalen ook in tegen de logica: "De klanten winkelen op internet vanwege het gemak. En gemak betekent niet dat je aan het einde van de dag met een paar honderd anderen ergens het pakketje moet ophalen."Volgens hem zijn onbemande kluizen waar de klant met een code zijn pakje kan ophalen overigens duurder dan ze lijken: "Een kluisje kost een euro per dag, maar mensen laten de bestelling meerder dagen liggen. Dit kan alleen op plekken waar heel veel mensen komen, zoals treinstations."


20 tot 40% pakjes niet afgehaald

Ook webshopprofessor Cor Molenaar is niet positief over af te halen bestellingen: hij wijst erop dat een hoog percentage bestellingen bij ketens als Hema en H&M helemaal niet wordt afgehaald. Dat zou gaan om 20 tot 40 procent van de bestellingen. "'s Avonds op de bank, met een glaasje wijn in de hand, bestellen mensen iets. Maar de dag erna gaan ze zich afvragen of ze het echt wel nodig hebben. Levering op dezelfde dag is daarom belangrijk, de klant krijgt de bestelling als hij nog in de koopemotie zit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top