'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen' | RetailDetail

'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

Het invoeren van afhaalpunten levert webwinkeliers geen grote logistieke winst op. Sterker nog, volgens onderzoek is het bezorgen van pakjes aan de deur goedkoper dan het laten oppikken van zo'n pakje bij een afhaalpunt.

Gemak belangrijkste USP

Logistiek expert Walther Ploos van de Vrije Universiteit in Amsterdam meent dat "Webwinkeliers ten onrechte denken dat afhalen goedkoper is. Een pakket aan huis bezorgen kost tussen 2,50 en 5 euro, bij een bemand ophaalpunt ligt dat rond 7 euro." Ploos was jaren geleden betrokken bij een proef waarbij klanten pakjes konden afhalen bij tankstations van Texaco.

 

Volgens Ploos druist ophalen ook in tegen de logica: "De klanten winkelen op internet vanwege het gemak. En gemak betekent niet dat je aan het einde van de dag met een paar honderd anderen ergens het pakketje moet ophalen."Volgens hem zijn onbemande kluizen waar de klant met een code zijn pakje kan ophalen overigens duurder dan ze lijken: "Een kluisje kost een euro per dag, maar mensen laten de bestelling meerder dagen liggen. Dit kan alleen op plekken waar heel veel mensen komen, zoals treinstations."


20 tot 40% pakjes niet afgehaald

Ook webshopprofessor Cor Molenaar is niet positief over af te halen bestellingen: hij wijst erop dat een hoog percentage bestellingen bij ketens als Hema en H&M helemaal niet wordt afgehaald. Dat zou gaan om 20 tot 40 procent van de bestellingen. "'s Avonds op de bank, met een glaasje wijn in de hand, bestellen mensen iets. Maar de dag erna gaan ze zich afvragen of ze het echt wel nodig hebben. Levering op dezelfde dag is daarom belangrijk, de klant krijgt de bestelling als hij nog in de koopemotie zit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.