'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

'Pakjes afhalen duurder dan bezorgen'

Het invoeren van afhaalpunten levert webwinkeliers geen grote logistieke winst op. Sterker nog, volgens onderzoek is het bezorgen van pakjes aan de deur goedkoper dan het laten oppikken van zo'n pakje bij een afhaalpunt.

Gemak belangrijkste USP

Logistiek expert Walther Ploos van de Vrije Universiteit in Amsterdam meent dat "Webwinkeliers ten onrechte denken dat afhalen goedkoper is. Een pakket aan huis bezorgen kost tussen 2,50 en 5 euro, bij een bemand ophaalpunt ligt dat rond 7 euro." Ploos was jaren geleden betrokken bij een proef waarbij klanten pakjes konden afhalen bij tankstations van Texaco.

 

Volgens Ploos druist ophalen ook in tegen de logica: "De klanten winkelen op internet vanwege het gemak. En gemak betekent niet dat je aan het einde van de dag met een paar honderd anderen ergens het pakketje moet ophalen."Volgens hem zijn onbemande kluizen waar de klant met een code zijn pakje kan ophalen overigens duurder dan ze lijken: "Een kluisje kost een euro per dag, maar mensen laten de bestelling meerder dagen liggen. Dit kan alleen op plekken waar heel veel mensen komen, zoals treinstations."


20 tot 40% pakjes niet afgehaald

Ook webshopprofessor Cor Molenaar is niet positief over af te halen bestellingen: hij wijst erop dat een hoog percentage bestellingen bij ketens als Hema en H&M helemaal niet wordt afgehaald. Dat zou gaan om 20 tot 40 procent van de bestellingen. "'s Avonds op de bank, met een glaasje wijn in de hand, bestellen mensen iets. Maar de dag erna gaan ze zich afvragen of ze het echt wel nodig hebben. Levering op dezelfde dag is daarom belangrijk, de klant krijgt de bestelling als hij nog in de koopemotie zit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top