Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan | RetailDetail

Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Pakjesvervoer Uber slaat (nog) niet aan

Uber mag dan al een revolutie ontketend hebben in het taxivervoer, voor de thuisbezorging van pakjes raakt het bedrijf maar moeilijk uit de startblokken. Online verkopers blijven met de traditionele transporteurs werken.

 

Potentieel genoeg

Uber startte vorig jaar met de aflevering van maaltijden in Chicago, Los Angeles, New York, Toronto en Barcelona. Ook deed het in diverse Amerikaanse steden testen met het afleveren van pakjes.

 

Uber werkt hiertoe via een app. Wie aangesloten is, krijgt een melding op de smartphone of tablet dat een pakket ergens kan worden afgehaald om het naar een bestemming te brengen. Desnoods kunnen een aantal pakketten al bij de chauffeur worden gestockeerd. Wie in de buurt is, kan de opdracht aannemen.

 

Potentieel is er alvast, want Uber telt 200.000 actieve chauffeurs. Dat is dubbel zoveel als bij een traditionele pakjesleverancier als UPS werkt.

 

Te veel belemmeringen

Toch is de diversificatie nog geen succes geworden, schrijft The Wall Street Journal. De krant somt daarvoor een aantal redenen op. Een ervan is dat de goederen die via Uber worden bezorgd maar tot 1.000 dollar verzekerd zijn. Ook is er geen link tussen het informaticasysteem van de opdrachtgevers en de inzet van Uber. Daarnaast zou Uber het lastig hebben om tegelijk veel auto’s op hetzelfde vertrekpunt te mobiliseren. Ten slotte zou lang niet iedereen een levering op de dag zelf nodig hebben.

 

Volgens The Wall Street Journal heeft Uber gesprekken gevoerd met onder meer Apple, Starbucks, Eat 24 en GrubHub, maar leverde dat geen structurele samenwerking op. Tot nog toe zouden nog maar zes leveranciers een akkoord hebben afgesloten, waarvan een zich inmiddels al terugtrok.

 

In een reactie aan de krant zegt Uber dat de dienst UberEats, die de maaltijdbezorging coördineert, desalniettemin overwegend positieve reacties krijgt. De dienst zou de komende maanden uitgebreid kunnen worden naar vijftien steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.