Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Ondanks de grote opmars van webwinkels raken steeds meer pakketbezorgers in financiële problemen, omdat de bezorgingstarieven steeds verder omlaag gaan. Veel pakketbezorgers voelen zich uitgeknepen door PostNL, dat de meeste pakketten aan huis bezorgt.

Minder dan één euro per uur

PostNL besteedt jaarlijks de bezorging van de 100 miljoen pakketten grotendeels uit en zegt afhankelijk te zijn van de eisen van opdrachtgevers, zoals Bol.com, Wehkamp en andere grote webshops. PostNL ontkent dat zelfstandigen slecht worden behandeld.

 

In De Volkskrant zegt de eigenaar van een Leids koeriersbedrijf met vijftien man personeel nochtans dat PostNL alleen met Oost-Europeanen aan de slag wilde, omdat zij wel onder de 1 euro willen rijden. Dit jaar ging het Leidse bedrijf failliet, nadat de eigenaar vlak daarvoor een grote investering voor nieuwe bussen had gedaan.

 

Een levering per twee minuten

PostNL zegt dat de tarieven best omlaag kunnen, omdat de bezorgingsadressen vaker dichter bij elkaar liggen. Koeriers kunnen daardoor meer pakketten in dezelfde tijd afleveren, zegt PostNL, maar de zelfstandige koeriers noemen. PostNL eist dat er steeds meer pakketjes per uur worden afgeleverd, zonder daarvoor meer te willen betalen. Per uur moeten soms meer dan 25 pakketjes worden afgeleverd, bijna één pakketje per twee minuten dus.

 

Steeds meer Nederlanders kopen online producten en het aantal zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten is daardoor enorm gestegen. Vier jaar geleden waren er nog ruim 5.500 bedrijfjes, nu zijn het er al bijna 7.000. Veel koeriersdiensten zijn echter geen lang leven beschoren en gaan algauw failliet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top