Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Ondanks de grote opmars van webwinkels raken steeds meer pakketbezorgers in financiële problemen, omdat de bezorgingstarieven steeds verder omlaag gaan. Veel pakketbezorgers voelen zich uitgeknepen door PostNL, dat de meeste pakketten aan huis bezorgt.

Minder dan één euro per uur

PostNL besteedt jaarlijks de bezorging van de 100 miljoen pakketten grotendeels uit en zegt afhankelijk te zijn van de eisen van opdrachtgevers, zoals Bol.com, Wehkamp en andere grote webshops. PostNL ontkent dat zelfstandigen slecht worden behandeld.

 

In De Volkskrant zegt de eigenaar van een Leids koeriersbedrijf met vijftien man personeel nochtans dat PostNL alleen met Oost-Europeanen aan de slag wilde, omdat zij wel onder de 1 euro willen rijden. Dit jaar ging het Leidse bedrijf failliet, nadat de eigenaar vlak daarvoor een grote investering voor nieuwe bussen had gedaan.

 

Een levering per twee minuten

PostNL zegt dat de tarieven best omlaag kunnen, omdat de bezorgingsadressen vaker dichter bij elkaar liggen. Koeriers kunnen daardoor meer pakketten in dezelfde tijd afleveren, zegt PostNL, maar de zelfstandige koeriers noemen. PostNL eist dat er steeds meer pakketjes per uur worden afgeleverd, zonder daarvoor meer te willen betalen. Per uur moeten soms meer dan 25 pakketjes worden afgeleverd, bijna één pakketje per twee minuten dus.

 

Steeds meer Nederlanders kopen online producten en het aantal zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten is daardoor enorm gestegen. Vier jaar geleden waren er nog ruim 5.500 bedrijfjes, nu zijn het er al bijna 7.000. Veel koeriersdiensten zijn echter geen lang leven beschoren en gaan algauw failliet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top