Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Ondanks de grote opmars van webwinkels raken steeds meer pakketbezorgers in financiële problemen, omdat de bezorgingstarieven steeds verder omlaag gaan. Veel pakketbezorgers voelen zich uitgeknepen door PostNL, dat de meeste pakketten aan huis bezorgt.

Minder dan één euro per uur

PostNL besteedt jaarlijks de bezorging van de 100 miljoen pakketten grotendeels uit en zegt afhankelijk te zijn van de eisen van opdrachtgevers, zoals Bol.com, Wehkamp en andere grote webshops. PostNL ontkent dat zelfstandigen slecht worden behandeld.

 

In De Volkskrant zegt de eigenaar van een Leids koeriersbedrijf met vijftien man personeel nochtans dat PostNL alleen met Oost-Europeanen aan de slag wilde, omdat zij wel onder de 1 euro willen rijden. Dit jaar ging het Leidse bedrijf failliet, nadat de eigenaar vlak daarvoor een grote investering voor nieuwe bussen had gedaan.

 

Een levering per twee minuten

PostNL zegt dat de tarieven best omlaag kunnen, omdat de bezorgingsadressen vaker dichter bij elkaar liggen. Koeriers kunnen daardoor meer pakketten in dezelfde tijd afleveren, zegt PostNL, maar de zelfstandige koeriers noemen. PostNL eist dat er steeds meer pakketjes per uur worden afgeleverd, zonder daarvoor meer te willen betalen. Per uur moeten soms meer dan 25 pakketjes worden afgeleverd, bijna één pakketje per twee minuten dus.

 

Steeds meer Nederlanders kopen online producten en het aantal zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten is daardoor enorm gestegen. Vier jaar geleden waren er nog ruim 5.500 bedrijfjes, nu zijn het er al bijna 7.000. Veel koeriersdiensten zijn echter geen lang leven beschoren en gaan algauw failliet.

Tags: