Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels | RetailDetail

Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Ondanks de grote opmars van webwinkels raken steeds meer pakketbezorgers in financiële problemen, omdat de bezorgingstarieven steeds verder omlaag gaan. Veel pakketbezorgers voelen zich uitgeknepen door PostNL, dat de meeste pakketten aan huis bezorgt.

Minder dan één euro per uur

PostNL besteedt jaarlijks de bezorging van de 100 miljoen pakketten grotendeels uit en zegt afhankelijk te zijn van de eisen van opdrachtgevers, zoals Bol.com, Wehkamp en andere grote webshops. PostNL ontkent dat zelfstandigen slecht worden behandeld.

 

In De Volkskrant zegt de eigenaar van een Leids koeriersbedrijf met vijftien man personeel nochtans dat PostNL alleen met Oost-Europeanen aan de slag wilde, omdat zij wel onder de 1 euro willen rijden. Dit jaar ging het Leidse bedrijf failliet, nadat de eigenaar vlak daarvoor een grote investering voor nieuwe bussen had gedaan.

 

Een levering per twee minuten

PostNL zegt dat de tarieven best omlaag kunnen, omdat de bezorgingsadressen vaker dichter bij elkaar liggen. Koeriers kunnen daardoor meer pakketten in dezelfde tijd afleveren, zegt PostNL, maar de zelfstandige koeriers noemen. PostNL eist dat er steeds meer pakketjes per uur worden afgeleverd, zonder daarvoor meer te willen betalen. Per uur moeten soms meer dan 25 pakketjes worden afgeleverd, bijna één pakketje per twee minuten dus.

 

Steeds meer Nederlanders kopen online producten en het aantal zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten is daardoor enorm gestegen. Vier jaar geleden waren er nog ruim 5.500 bedrijfjes, nu zijn het er al bijna 7.000. Veel koeriersdiensten zijn echter geen lang leven beschoren en gaan algauw failliet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.