Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Pakketbezorgers lijden ondanks succes webwinkels

Ondanks de grote opmars van webwinkels raken steeds meer pakketbezorgers in financiële problemen, omdat de bezorgingstarieven steeds verder omlaag gaan. Veel pakketbezorgers voelen zich uitgeknepen door PostNL, dat de meeste pakketten aan huis bezorgt.

Minder dan één euro per uur

PostNL besteedt jaarlijks de bezorging van de 100 miljoen pakketten grotendeels uit en zegt afhankelijk te zijn van de eisen van opdrachtgevers, zoals Bol.com, Wehkamp en andere grote webshops. PostNL ontkent dat zelfstandigen slecht worden behandeld.

 

In De Volkskrant zegt de eigenaar van een Leids koeriersbedrijf met vijftien man personeel nochtans dat PostNL alleen met Oost-Europeanen aan de slag wilde, omdat zij wel onder de 1 euro willen rijden. Dit jaar ging het Leidse bedrijf failliet, nadat de eigenaar vlak daarvoor een grote investering voor nieuwe bussen had gedaan.

 

Een levering per twee minuten

PostNL zegt dat de tarieven best omlaag kunnen, omdat de bezorgingsadressen vaker dichter bij elkaar liggen. Koeriers kunnen daardoor meer pakketten in dezelfde tijd afleveren, zegt PostNL, maar de zelfstandige koeriers noemen. PostNL eist dat er steeds meer pakketjes per uur worden afgeleverd, zonder daarvoor meer te willen betalen. Per uur moeten soms meer dan 25 pakketjes worden afgeleverd, bijna één pakketje per twee minuten dus.

 

Steeds meer Nederlanders kopen online producten en het aantal zelfstandige koeriersbedrijven en pakketdiensten is daardoor enorm gestegen. Vier jaar geleden waren er nog ruim 5.500 bedrijfjes, nu zijn het er al bijna 7.000. Veel koeriersdiensten zijn echter geen lang leven beschoren en gaan algauw failliet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top